Ekspån/Fatspån i öl

Tänkte försöka få lite extra smak i en helmaltsöl mha ekspån.
Planen är att köra den sedvanliga primären, följt av en kortare sekundär och sedan tillsätta spånen och lagra ölet en lite längra tid i ett svalare utrymme.

Då har jag en del funderingar kring det:
Vad har ni för synpunkter på planen för jäsning/lagring, låter den vettig?
Har ni nån erfarenhet av att använda ekspån?
Vet någon vad som är "lagom" mängd ekspån för att få en noterbar smak i en ale?

//David

Sv: Ekspån/Fatspån i öl

Till vår Horsewood Oak Stout (loggar här och här) använde vi 0,5 liter grova ekspån till 5 liter öl. Ekspånen lades i redan i primären. Totalt låg ölet på ekspån i 44 dagar. Till en början gav eklagringen mest en extra fyllighet och komplexitet åt ölet men efter några månader upplevs det som allt 'träigare' i smaken. (Rent av lite väl träigt, men det verkar det bara vara jag som tycker.)

Sv: Ekspån/Fatspån i öl

Till än så länge enda bryggd, en cider av engelsk typ, använde jag ekspån.
Jag köpte en förpackning från min lokala "brygg"-affär, vilket i mina ögon  liknar mer en väsorterad butik för sexleksaker... ja jag talar om Partaj i Örebro... =/ Men tillbaka till ämnet...

Jag hade i c:a 30 gr ekspån i en batch om 16 L under sekundären. Totalt låg Cidern "på spån" i 14 dagar.
Den står på köldlagring just nu, ska premiärdrickas om 2-3 veckor, men jag tjuvsmakade lite vid tappningen till flaska, och jag tycker att den fick en ganska behaglig eksmak, kunde kanske varit lite kraftigare, men det återstår att se vad som hänt när den lagrats ett tag.

På Köldlagring: Äppelcider av Engelsk karraktär

Nu vill jag brygga Öl!!! smile