Rogue Brewery

Hej bryggarvänner!

Jag hade tänkt att åka till köpenhamn i slutet av oktober och självklart göra ett besök på Barleywine för att köpa lite trevliga ölsorter. Det jag däremot undrar är opm någon av er har druckit någon av följande öl från Rogue brewery och kan säga om det är värt att köpa: (min budget är inte allt för stor därför vill jag gärna ha tips)

1. Chocolate stout
2. Shakespeare Stout
3. Old Crustacean

Ni får självklart tipsa om andra öl (helst från amerikanska mindre bryggerier) i deras sortiment, men jag har snöat in lite på Rogue sedan jag drack dedras Imperial stout på Rover i Lördags.

Tack på förhand
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Rogue Brewery

Nu hvor du alligevel skal til dk, så led efter noget dansk mikrobryg for selvom der er masser af skidt, så er der meget godt i mellem også. Teste følgende:

Ølfabrikken: Rug IPA (råg-ipa) - det kan bare ikke blive mere amerikansk i humleprofilen smile
Mikkeller: Beer Geek Breakfast (man kan ikke få bedre stout i norden udover nøgne ø imperial stout)
Raasted: Pilsner, IPA Cascade, brown ale+
Musikbryggeriet DaCapo: Rubato (steam beer) og hvis den stadig kan fåes - pastorale
Nørrebro Bryghus: Bombay Pale Ale, New York Lager eller helst Ravnsborg Rød (amber ale)
Duelund Bryglade: Knark III (Imperial Stout) og nej - KNARK betyder IKKE det samme på dansk som svensk!!! big_smile
Brøckhouse: IPA, Hvede & Rød
Ørbæk: Brown Ale

God tur til dk:-)

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Självklart, ska jag testa lite från danska mikrobryggerier, det är alltid shoj med sånt som man inte får tag på i Sverige.

Tack för tipsen jan
Anders

Det var da så lidt smile Være dog forsigtig med hvilket dansk du vælger at smage - der er meget skidt i mellem, så som tommelfinger-regel hold dig til det jeg har anbefalet/rekomenderat, ellers kan du blive utroligt skuffet/besviken.

Jeg har dog hørt fra pålidelige kilder at mine gode bekendte - Djævlebryg - har rigtigt gode øl. Har ikke smagt det men dem jeg kender der har smagt det siger at det er fantastisk øl www.djaevlebryg.dk De har en krydret ale (Mystik ale), en nærmest IPA-lignende type (schopenhauers vilje), røget porter (son of nekron) og en imperial stout (nekron) - kan fåes hos barley wine. Giv mig gerne feedback fra din ølrejse til skandinaviens øl-mekka smile PS! Bare lige for at snakke om billig dansk øl som mange svenskere snakker om - det er altså kun pis-øl der er billige - dvs harboe, slot, odin osv - special øl er ligeså dyre i dk som her, og ofte dyrere - man større udvalg/sortiniment end her, så det kan godt betale sig at tage til dk smile

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

5 Senast ändrad av AndyKaz (2007-10-12 12:46:18)

Självklart ska du få feedback, jag kommer at köpa förhoppningsvis en massa sorter på barleywine, som jag och min svåger(som jag förövrigt brygger med), sedan ska vi ta en eller förhoppningsvis flera kvällar där vi kommer att testa lite godöl som i praktiken inte går att kpa i Sverrige.

Så det bästa är väl om jag betygsätter och skriver en liten kommentar på denna tråd när jag kommer hem och har provsmakat.

Ha det
Anders

P.s. Ska även försöka mäkta med ett besök på Charlie´s bar och dricka Real ale när jag besöker den danska huvudstaden D.s.

Betänk bara att Barleywine har helt stängt måndagar.
Vilket jag upptäckte i går :-(
Men - bara ett kvarter ifrån ligger Gammel Strand Öl och Vin (adress: Nabolös 6). De har en hel del skoj, bl.a. Djaevlebryg's öl.
Magasin du Nords (vid Kongens Nytorv) matavdelning har en hel del danska mikroöl också.

Ett öl jag tycker att man inte ska missa är Limfjords Porter från Thisted Bryghus. Det är inget mikroöl i modern mening, bryggeriet är gammalt (och litet) om jag fattat rätt.
En trevlig stout som drar åt det imperiella hållet med lite med lakrits touch - och priset är  rätt - 8-9 kr.

http://www.hokeren.dk/
har öppet på måndagar.
Jag har dock inte varit inne utan bara gått förbi.

svensson.lu skrev:

http://www.hokeren.dk/
har öppet på måndagar.
Jag har dock inte varit inne utan bara gått förbi.

Tack för tips. Den har jag missat. Givet vid nästa Kph  besök.
Ser att de har Avery's The Beast. Kanonöl imho.

Ja, det er sgu da rigtigt - Thisted Bryghus Limfjords Porter. Thisted laver egentlig traditionelle danske "pilsnere" med masser af råfrugt, middel til næsten ingen humlekarakter, men så har de jo porseguld som har en hyggelig porsesmag og så porse ekstra guld med endnu mere porse, og så flagskibet Limfjords Porteren - det er en klasse øl brygget bla med røgmalt og engelsk lakrids og den er dæme god...fatter bare ikke tilsætningen af antioksidanter i øllet.... Jo - forsøgsbryg 23 a er også kanon, og de er begyndt at brygge nogle ales osm skulle være ret gode - og noget så unikt også som stenøl - øl hvor urten er bragt i kog med glødende lavasten..heftigt smile

ALBA GU BRATH

Hallå

Jaha då är man hemkommen från den danske huvudstaden, ännu har jag inte hunnit testa allt för mycket danskt microbryggeri, men det finns några flaskor i kylen som jag kommer att ge respons på senare. Tänker dock ge lite respons på vad jag gillade och inte gilllade när jag var där nere.

Me like:
Charlies bar: sex sorters real ale och avslappnad lokal, övriga kommentarer överflödiga.
Barley wine: mysig butik, med trevlig sortiment (tyvärr ingen Rogue inne, men toppbetyg ändå)
Vinstället(kommer tyvärr inte ihåg namnet): Jaha nu är man inbiten i vinträsket också.
Köpenhamn: Bland de vackraste städer jag någonsin besökt, och trevliga hjälpsamma människor.
Brewpub: fantastisk service, extremt hög standard på deras egen öl, mysig lokal.

me don´t like:
Lord Nelson: taskig service, väldigt rökig lokal, vilket gjorde att det bara blev en öl där.
Maten: dyr och låg standard

ha det
Anders

Till alla som gillar Rogue kan jag glädjande meddela att både XS imperial pale ale oc XS imperial stout har kommit in tillfälligt på systembolaget.

Imperial Pale ale har varunummer 11650 och kostar 119.10 för 75 cl
Imperial Stouten har varunummer 11651 och kostar 122.70 för 75 cl

Nu ska det handlas så att dom förhoppningsvis kommer att finnas kvar.

Ha det gött
Anders

119.10 för 75cl?

Du får gärna avge smakrapport, Anders. 120 spänn på 1 öl lägger jag inte ut osett.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Imperial Pale ale har jag inte provat, däremot har jag testat stouten och den älskar jag så jag kommer mer än gärna punga ut 120 spänn för den. Det är dock ingenting som jag anser att man dricker själv eftersom det är ruskigt kraftig. Alkoholhalten kanske många tycker är på tok för hög (ca 11%), men det finns ändå på någotvis en ruskig bra balans i bryggde, och det kan bero på att IBU är så hög som ca 90. Det är en stout i yppersta världsklass och något jag rekommenderar att man provar i ett glatt sällskap i slutet av en trevlig ölprovning. När vi drack den senast så delade vi 5 pers på den, och många tyckte det var rätt så lagomt. (jag hade nog kunnat tänkt mig en liten skvätt till) Totalbetyg var nog i det närmaste topp från samtliga 5 som provade den. (jag tror att en person tyckte att den var för kraftig, men hon var ruskigt imponerad över ölen ändå)

MVH
Anders

P.s. Man får med en ruskigt trevlig keramisk flaska som man kan tappa upp sina egna öl på, vilket för mig har imponerat på många tillställningar, se länk nedanför.

http://www.rogue.com/Beer%20Brochures/RogueXS.pdf

14 Senast ändrad av AndyKaz (2008-05-13 13:38:59)

Dessvärre har jag fått reda på att dessa produkter är utsålda. Har  missat att dom lanserades i februari, så fort har det gått att tömma lagret.