Jan och alla,
vilken härlig dag! Full rulle som det bruker bli hemma hos oss på lördagar, barn skall skjutsas hit, shopping, ditt och datt. Väl hemma på eftermiddagen fick jag äntligen tid att tappa om min belgiska blond abbey ale, stegmäskad och jäst på Wyeast 3522 Belgian Ardennes. Höll på att smälla av när jag doftade och smakade på ölen. Den var helt underbar! Har någon annan provat på den jästen? Och utjäsningen hade blivit helt perfekt - satt på pricken 1.013, precis som jag siktat på. Den här ölen lovar gott, nu får jag tusen i mig inte strula till det...
När jag ändå stod där och pulade med min öl, tyckte jag att det kunde vara bra timing att testa av ett första smakprov från min förra Abbey Ale, som var gjord på Wyeast 1762 Abbey Ale II (Rochefort). Den var jättegod. En lättdrucken öl som med några månaders lagring kommer att bli ett kanonöl, tror jag. Rochefort-karaktären i ölet går inte att ta miste på (inte min favorit, men what the heck) och jag önskade i efterkant att jag satsat på ett högre OG. Tror att Wyeast 1762 passar bättre för högre graviteter än de 1.063 som min öl hamnade på.
Nu kunde jag helt enkelt inte hejdas. Vore vansinne att inte ta till vara jästkakan från Belgian Ardennes ölet. Raskt malde jag upp malt efter ett nykomponerat recept för en belgisk dubbel, och nu på kvällen sattes ölet med resten från min blonda ale till jäsning. Höga förväntningar här också.
Till sist malde jag upp malt för morgondagens lagerbryggning. Hade tänkt att brygga en lager förra söndagen men jag kunde helt enkelt inte slita mig från sängen. Men i morgon ska jag upp i ottan för att göra en Salzburger Lagerbier. Temperaturen är fortfarande bra i garaget för lagerjäsning så nu smäller det. Det blir stegmäskning in morgon med, nu med erfarenheten från förra helgens äventyr och med fler goda tips från alla goda bryggarvänner här på forumet. Skall brygga minst 4 lageröl denna vinter: en salzburginspirerad lager, en münchener helles, en tjeckisk gambrinus inspirerad sak och en sachsisk pilsner åt Radeberger hållet. Alla dessa planer.
Fat Tire abbey ale? När jag bodde i Denver 1995 var Fat Tire ett mikrobryggöl från New Belgium Brewery i Fort Collins som man drack överallt. En amerikansk variant inspirerad av belgisk abbey-/trappistöl. Jag tror att killarna som startade bryggeriet hade kopplingar till den firma som tog mig till Denver och jag minns det som ett smakens öl. Har tänkt att lägga till det till min idé om att göra en abbey ale på Chimayjäst (Wyeast 1214), Rochefort (1762), Achouffe (3522) och Westmalle/Westvletern (3787). Alla dessa planer... Eller är det en mani? 
Så i praktikaliteternas namn måste jag nog skrinlägga andra planer, en ESB, en london Pale Ale och en outmeal stout. Men man kan inte hinna med allt och familj, jobb och vänner måste få sin tid de också.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.