circlemaster clone
Är det någon som har ett resept.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → circlemaster clone
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det någon som har ett resept.
Detta är kanske ett kriminellt sent svar, men Wychwood har nyligen kommit ut med en djupare beskrivning på sina öl.
http://www.wychwood.co.uk/beers.htm
Circle Master:
----------------
ABV: 4.7%
Hops: Target
Malts: Plumage Arche
Om man mäter FG så kan man räkna ut OG och utjäsningsgrad. Sen är det bara att välja en engelsk jäst med ungefär samma utjäsningsgrad. Eftersom malten är mer eller mindre "hemodlad" så blir den nog svår att köpa. Men jag skulle gissa att det är en vanlig engelsk pale malt av tvåradigt bjugg(korn). "using a unique blend of Plumage Archer Barley Malt" antyder att det är mer än en maltsort. Skulle gissa på att det är lite crystal. Tyvärr vet jag inte så mycket om de engelska crystal malterna. Men det finns en hel del olika grader t.ex Crystal 60, 80, 100, 120. På systembolaget så beskrivs ölets smak/lukt som knäckig och brödig, vilket kan vara en ledtråd till vilka sorter som används. När det är fastställt (gissat) så kan färgen ge en fingervisning om mängden.
En länk om bl.a crystal malt
http://www.briess.com/brew/products.shtml
"Whole leaf target hops" betyder targetkottar. Den har en tydlig citrus arom så den kan vara lite torrhumlad. Man skall i alla fall inte snåla på smak/arom humlen. IBU kanske ligger mellan 35-40.
Jag tycker den här ölen är riktigt god och funderar på att brygga något liknande inom snar framtid. När mina nuvarande recept är bryggda, så ska jag försöka att snickra ihop ett recept.
Jag postar info om de andra ölen också, ifall länken slutar att fungera.
Hobgoblin:
--------------
ABV: 5.2% in bottle, 5.0% in cask
Hops: Fuggles and Styrians
Malts: Pale, Crystal and Chocolate
Black Wyck:
--------------
ABV: 5.0%
Hops: Target
Malts: Pale, Black Crystal and Oats
WychCraft Blond:
--------------------