Elgrytan igen
Hej!
Om man ska pumpa vörten genom grytan vid mäskning,var sätter man då "inloppet" , i locket eller??
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Elgrytan igen
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Om man ska pumpa vörten genom grytan vid mäskning,var sätter man då "inloppet" , i locket eller??
Du kan väl sätta den var du vill, se bara till att det inte plaskar ner i vörten om du sätter den i locket. Se till att slangen mynnar ut i ölet och inte ovanför för att minimera syresättning.
// Kim
Exakt.
Det finns väl egentligen bara två (bra) metoder att välja på.
Antingen suger du ut vörten från botten och pumpar ut den i toppen, men då måste du som sagt se till att det inte plaskar och har sig. Tillverka en spridare av något slag som du lägger på toppen av malten, under vörtens toppnivå. En enkelt spridare är ett böjt rör med massa små hål. En stor fördel med denna metod är att man kan använda den vid lakningen med genom att sakta lyfta upp malten ur vörten samtidigt som man tillsätter lakvatten för att hålla en konstant vätskenivå. Det kräver såklart någon typ av insats i grytan som håller malten på plats och någon metod att lyfta den, det ska gå sakta. Det finns såklart risk för att vörten skapar kanaler ner genom malten vilket kan försämra utbyte och annat.
Den andra metoden som jag tror är mycket bättre vid själva mäskningen är att pumpa vörten från toppen och släppa ut den i botten (via en spridare), men jag antar att det kräver lite mer kraft av pumpen. Fördelen är att vörten trycks upp genom malten, detta borde hjälpa till med att all malt får kontakt med vörten och hålls uppluckrad och fin. Däremot måste man nog ändra lite på konstruktionen vid lakningen. Det borde gå alldeles utmärkt att pumpa in vörten inne i insatsen under malten men man vill nog inte ta den från toppen av insatsen utan snarare nere i grytan under insatsen. Sedan vill man inte att insatsen ska svämma över och låta vörten plaska ner i grytan så något överfyllnadsskydd med slang ner i grytan är nog bra.
"En stor fördel med denna metod är att man kan använda den vid lakningen med genom att sakta lyfta upp malten ur vörten samtidigt som man tillsätter lakvatten för att hålla en konstant vätskenivå. Det kräver såklart någon typ av insats i grytan som håller malten på plats och någon metod att lyfta den, det ska gå sakta."
När jag har lakat innan så har jag haft en hink med hål i botten nedstucken i en annan hink.
jag har aldrig lyft insatshinken,måste man göra detta om man använder grytan???
Inte alls, du kan laka på samma sätt du alltid gjort om du vill. Känns bara lite överflödigt att köpa en pump enbart för att pumpa runt vörten under mäskningen. Den metod jag pratar om är den som kallas Recirculation Infusion Mash System (RIMS) eller liknande. Man pumpar då även runt vörten under lakningen, ger lite bättre utbyte än de enklare metoderna.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Elgrytan igen