1 Senast ändrad av Portugisen (2025-01-01 13:19:01)

Återvändande bryggare behöver lite hjälp!

Hej på er och gott nytt år!

Är gammal bryggare som brukade vara ganska aktiv här på forumet. Kul att min inlogg fortfarande funkar men det ser inte utr som om det är särskilt mycket aktivitet här nu för tiden. Hej iallafall ni som minns mig.

Det var över tio år sedan jag bryggde senast, så jag är ringrostig, och det är därför jag ber om hjälp. Funderar på att brygga ett recept där jag tänkt använda flaked torrified corn/maize, jag tror det kallas "puffat majs" på svenska, alltså majsgryn som värmebehandlats och gelatiniserats så att enzymerna kommer åt stärkelsen utan att majsen behöver kokas (till gröt). Istället kan flingorna blandas direkt i mäskningen med annan malt.

Jag har använt puffade spannmål i några av mina öl tidigare men då var det i små mängder men nu kommer den puffade majsen utgöra mer än hälften av de jäsbara ingredienserna, och det gör mig orolig. Generellt rekommenderas det inte att puffade spannmål ska utgöra mer än 30% av ingredienserna, dels för att de inte är diastatiska och därför behöver få enzymer av någon annan malt för att kunna konvertera stärkelsen till socker, dels för att de klibbar så förfärligt. Det är det sistnämnda jag är orolig för - problemet med enzymer kommer jag kunna lösa med ezymatrisk kornmalt och alfaamylas.

Så vad jag behöver hjälp med är hur jag ska mäska på bästa sätt när över 50% är puffat majs utan att mäskningen blir ett klibbigt grötelände och s.k. stuck mash. Jag har en Braumeister med maltpipa som man fyller med malten och annat. Jag har förstått att risskal (rice hulls) är bra att blanda med så att det skapas utrymme i maltbädden för mäskvattnet att církulera. Men hur ska jag mäska in majsen?

- Bör jag mäska in den puffade majsen (med risskalen) först och övrig malt efter så att majsflingorna hamnar längst ner i maltpipan?
- Eller ska jag blanda alla ingredienser först och mäska in allt i en mix från början?
- Eller ska jag blanda in majsflingorna (med risskalen) överst i maltpipan, med de mältade ingrediensterna under?

Har ni andra råd kring hur jag ska mäska med så mycket puffat majs så är jag idel öron.

/P

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Perwaste (2025-01-02 20:06:18)

Sv: Återvändande bryggare behöver lite hjälp!

Hej på dig, och välkommen tillbaka
smile
Du var fortfarande i farten när jag drog igång med bryggning för egen del

Nu har jag inte använt riktigt så stor del majs som du kommer göra. Men när jag har i 20% eller mer brukar jag ha i majsen efter ett tag, när malten kommit på plats och inte sväller mer etc. Då blir det bra med majsen ovanpå, så malten får bli ett filter.

Men nu har ju jag ett Bulldog bryggverk, där det pumpas underifrån och ut genom en slang till. toppen av maltpipan, så det sipprar ned igen genom mäsken. Jag kan inte tänka mig att majsen skulle sätta ihop någonting i o m Braumeistern trycker vörten upp genom mäsken istället?

Och sen mäskar jag oftast på 90 min när det är majs med, men det har du nog kolla på

Vad är det du tänkt göra?

Sv: Återvändande bryggare behöver lite hjälp!

Hej och tack för dina tips, perwaste!

Precis som du säger pumpar BM’n ”nerifrån” så om jag packar puffarna längst ner i pipan är sannolikheten större för cirkulationsproblem än om jag gör det motsatta. Om det nu blir problem.

Jag hade tänkt att mäska in allt vid 40c och köra en kortare proteinrast vid 50c på 15min - vetemalt ingår i receptet och Palmer (min guru) rekommenderar en kortare p-rast vid ”mellanmodifierade” malter, säkert helt onödigt. Sen tänkte jag köra en lång rast vid 66-67c, 90min låter nog riktigt - hade faktiskt inte tänkt så långt, har mest oroat mig wink Det blir min första mäskning på 10-15 år.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.