Igensatt Bazookafilter

Jag har ett Cobra CB3 Pro bryggverk. Jag har gjort 3 bryggningar och varje gång blir Bazookafiltret tätt i princip från start.
Jag har provat med färdigkrossad malt, silat bort "mjölet" och även krossat lite grövre. Ingen av åtgärderna har gjort någon skillnad. Någon som råkat ut för samma sak eller har en lösning på problemet? Går det att köra utan filter?

Sv: Igensatt Bazookafilter

Jag har inte bryggverk som du, men ett bazooka i det jag har.

Kör du pumpen du fullt, sätter det igen så att flödet uteblir helt?

Stryper du flödet en aning, men det proppar igen ändå?

Jag har provat både att köra med reducerat och med fullt tryck. Filtret sätter igen så att det bara droppar väldigt minimalt i utloppen.

4 Senast ändrad av Perwaste (2024-12-11 18:21:05)

Hm, låter konstigt. Kan det helt enkelt vara ett för finmaskigt nät på den där? Original till bryggverket antar jag.

Ja, i mitt bryggverk kan jag köra utan filter. Det vet jag av den enkla anledningen att jag några gånger glömt skruva dit det...

Då är risken större att det sätter igen när man ska tappa ur till hink istället, efter bryggningen. I synnerhet om man använder humlekottar. Sen kanske din pump är känslig för det druvet som annars skulle fastna i filtret.

En nyfiken fråga, har du eget vatten, eller kommunalt? Jag har eget vatten, med extra allt i, och då fick jag förut väldigt mycket druv. Men inte efter att jag började filtrera det först (omvänd osmos). Har du kommunalt vatten är det inte något problem.

Jag har kommunalt vatten och det är originalfilter. Jag kanske ska prova med ett grövre filter helt enkelt? Har du något förslag på mesh. P.S. Tack för att du engagerar dig! Jag har inte sett ditt svar förrän idag, tydligen funkar inte avisering här. D.S.