cider vill inte börja jäsa

Hej! jag provar för första gången i år att göra egen cider och jag har satt två satser. en vildjäst som står i garaget och jäser långsamt och fint. sen har jag en som jag blandade i jäst i (EC-1118). Den rackarn vill inte börja jäsa alls. den har stått i över en vecka nu. vad kan ha hänt? tack på förhand

Sv: cider vill inte börja jäsa

Hej!

Är det samma must i satserna? Om inte kan det vara värt att kolla pH-värdet.
Musten innehåller högst troligt all näring som jästen behöver.
Spontant gissar jag på att du haft otur med jästen i just det paketet du använt.

EC-1118 brukar vara pålitlig, och om det nu är samma must i båda hinkar borde det ju funka. Det är den jäst jag själv använt flest gånger.

Så då har vi det med tättslutande lock etc. Öppna gärna och tryck till igen, liksom kolla packningen vid jäsröret. Då ser du kanske om det ändå börjat jäsa.

I sista hand kanske du kan pytsa i en påse jäst till, och lite jästnäring också.

Skulle det nu vara på tok för lågt pH går det att ha i kalk. Finns att köpa på Humle bl a. Vill minnas att det gärna ska vara mellan 3,2 - 3,8 eller så. Ganska surt alltså. Nu kan jag inte ge källhänvisning på just det här och nu, kan återkomma om det behövs.

4 Senast ändrad av ekstedt (2024-10-22 09:50:15)

Hur avgör du huruvida det jäser?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/