Partyfat problem med kolsyran

Hej! Ny och intresserad av detta med ölbryggning. Vi köpte en ölsats Coopers original lager för att börja enkelt. Köpte startkit partyfat då med tappkran här. Vi har förstått att ölet skall vara kallt innan man tillsätter kranen eller så får den stå ett par dagar. Gjorde ett smaktest igår men känns inte som kolsyran finns där. Vad gör vi för fel? På tappkranen finns ett vred som skall vara öppet enligt instruktion när man sätter i det faktet men skall den vara öppen hela tidena eller skall den på något sätt regleras vid provning? Känns som vi missat något. Ölet smakar ok men saknar kolsyran.

Sv: Partyfat problem med kolsyran

Har du kolsyretub med?

Du ska trycka upp kolsyretrycket innan du börja tappa, och det tar ett par dagar innan ölen har tagit åt sig det man önskar. Och det går snabbare med kall öl.

Eller, har du haft socker och låtit det jäsa ut i fatet? Du måste fortfarande ha tuben påkopplad för att få ut någonting.

Hej!

Jag är lite osäker på hur själva tappkranen fungerar, fick detta svar från Humlegården. Menar du när man monterar tappkranen på partyfatet? Kranen ska vara öppen för att stigröret ska fyllas med drycken, sedan stänger du kranen innan du ska börja servera. Jag la i lite socker innan vi strack iväg i helgen. Provade den i går lite söt men skakde om fatet lungt sen blev det ok. lite kolsyra fanns nu också. Jag har jäst i plasthink sen tappat över i annan hink och lagrat ca 2veckor. Sen tappat i paryfaten. Men behöver jag tillsätta socker eller räcker det med kolsyran i tappkranen? Det känns som jag missat något men å andra sidan är detta första bryggningen så man lär sig under resan.

4 Senast ändrad av Perwaste (2024-07-11 06:37:53)

Ölet ska ha kolsyran i sig redan, och den extra kolsyra som pyser in i partyfatet när du öppnar kranen är till för att driva ut ölen, och ersätta volymen, samt hålla kolsyrenivån i ölen till nästa gång du vill ha en slurk.

Alltså, antingen har du i socker samtidigt som du för över ölet till fatet, försluter så att det inte pyser ut när det jäser en sista gång, eller så tryckätter du under ett par dagar med hjälp av en kolsyretub eller liknande. Det tar ett par dagar. Har du med någon tryckmätare? Eller är det en kran med sån där liten gaspatron som hör till?

Partyfat med småpatroner har jag inte använt, men partyfat med sodastreamflaskor med kolsyra, tryckmätare,  och kran har jag använt i mindre omfattning.

Det finns ju proppar till partyfat som har tryckventiler i sig, så de kan jäsa ut med sista primningssockret, och sedan sätter man dit röret med slangar, kran, flaska etc när man ska dricka av godsakerna.

Vilken utrustning är det du har?

Hej! Tack för din kloka svar och råd Jag har en kran med en lite kolsyrepatron som jag då sätter i fatet. Jag testade ölet igår och det verkar som kolsyran har gjort sitt till ölen och det blir kolsyra i ölen. Men tror nog jag inte behöver sockret utan bara tålamod att vänta tills det blir kolsyrat. Problem är nog sen att hålla koll på hur mycket kolsyra det ärkvar i patronen men det löser sig nog automatiskt känns det som. Men tror jag har fått kläm på det nu i alla fall och skall bara ha tålamod och låta ölet bli kallt i faten innan jag kolsyresätter det. Hade tänkt prova med en IPA ölsats typ samma som pilsner jag gjort nu. Vill köra den enkla vägen än så länge och väntar nog med arr koka och sånt tills man känner sig riktigt säker. Men som sagt man lär sig under resans gång Rom byggdes inte på en dag. Tack än en gång för din assistans.

Hej! Hm gör vi rätt eller? Partyfatet med kolsyrekran som är öppen hela tiden när den står i fatet känns ok när jag tappar så blir det mycket skum men knappt kolsyra i ölen men smaken är ok men det känns som det skulle vara lite mer kolsyra i ölen. Är det kanske fel i systemet med tappkarn med kolsyrepatron som man tillsätter eller måste jag försöka kolsyra innan med socker men då krävs väl att ölen inte järst klart? Lite knepigt men känns som vi inte får till det ordentligt med att kolsyra själva ölen trots att det blir mycket skum. Vi har det stratkit som finns här med tappkram och kolsyrepatron.