1

Få tag på bovete och durramalt

Hej, jag har hittills bryggt med vanlig kornmalt men har nu fått glutenintolerans så jag får inte brygga på korn längre.

Ett alternativ är att använda Clarity Ferm men problemet med det är att man inte har någon garanti att ölen blir glutenfri…

Min tanke är att använda annan malt än kornmalt, exempelvis bovete eller durra. Men var får man tag på sådan malt? Har inte hittat någon som erbjuder det i Sverige… Kan man annars mälta själv?
Maltmagnus har ju durra extrakt (Sorghum syrup) men det känns tråkigt att bara få brygga på extrakt…

Vad finns det för andra alternativ? Har hört talas om majs- och risöl…

Någon som har några tankar kring detta? Tacksam för svar!!

2 Senast ändrad av Perwaste (2023-12-04 20:10:26)

Sv: Få tag på bovete och durramalt

Hm, intressant fråga. Vill man ha ned gluten till 0 ppm är du ju helt hänvisad till helt glutenfria råvaror.

Jag vet inte hur du ska komma åt mältad durra eller bovete. Frågan är om du måste det? Jag vet inte. Men om du vill experimentera med ett par liter kan du ju även ta risflingor, havre och majsflingor att mäska med, tillsammans med sorghumsirap.

Inger vidare svar egentligen, men vad har du hittills kommit fram till?

Sv: Få tag på bovete och durramalt

Jag har hittills bara bryggt med clarity ferm för att bruka upp maltresterna jag hade. Sen blir det nog sorghum sirap.
Det låter som en jättebra idé att mäska med ris, havre och Mais och sen blanda i sorghum sirap! Jag ska definitivt ge det ett försök fast det blir nog till januari då jäshinken är upptagen just nu..
Men tack för tipset, det ska bli spännande att testa!