1 Senast ändrad av f.rockler (2023-11-09 10:36:33)

Cider som slutat jäsa/bubbla

Har gjort min första cider i år så jag är ganska okunnig på ämnet.
Jag satte den första satsen den 7/8.
Startvärden 1045 Oechsle PH 3,0 tillsatte jäst Lalvin CC-1118.
Jäste bra i början, tappat om satsen 3 gånger men har nu slutat att bubbla i jäs röret jäsningen har varit i ca 12 graders temperatur.
Cidern har bra färg och klarhet samt smakar torrt och bra, men den håller fortfarande 1013 Oechsle och PH 3,2.
Kan jag tappa den på flaska redan eller skall den stå kvar i jäskärlet? Om tappa på flaska skall jag tillsätta 6 gram socker då?

Sv: Cider som slutat jäsa/bubbla

Att det slutar bubbla betyder inte så mycket. Det kan ha jäst klart för flera veckors sedan, alternativt tuffar det på fortfarande. Men eftersom SG är 1,013 så jäser det troligen fortfarande. Låt det stå några veckor och mät igen.

Och du har väl tappat om till ett syretätt jäskärl hela vägen upp till halsen? Om inte, gör det omedelbums.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Vad var det för must du använde?

4 Senast ändrad av f.rockler (2023-11-10 13:44:43)

Tusen tack för svar det står i glasbehållare och det är tät kork med rör och bara en liten luftficka ca 2 cm.
Jag avvaktar och mäter senare.
Det var sommaräpplen och lite vildapel.

Aha, riktiga äpplen!

Bra, ev köpemust/dryck kan innehålla konserveringsmedel som ställer till det. Men det gäller ju inte här.
Och den jästen du har är pålitlig normalt sett. Har använt den själv många gånger.

Då kommer det nog bli bra med tiden smile