1 Senast ändrad av F.Pihl (2023-02-19 19:20:18)

Eftersötning av vin med koncentrerad saft

Hej, ny på forumet samt bryggning och söker vägledning.

Jag har precis jäst färdigt mitt vin på äpple, hallon och passionsfrukt och nu tillsatt jässtopp (Kaliumsorbat (E202) och Kaliumdisulfit (E224)). Jag kollade av oechsle graden och den låg på -4. Min tanke är att höja upp graden till +10 för att få ett lite sötare/"läskande" vin som passar bra till varmare dagar!

Nu kommer den stora frågan; kan jag, då jag använt vinsvala, tillsätta hallonsaftskoncentrat för att höja oechslevärdet eller riskarar jag att kontaminera vinet för mögel och att det blir dåligt vid lagring? Att en ny jäsning skulle aktiveras känns otippat (...eller?) då jag jäst ut vinet och tillsatt vinsvala samt att hallonsaften jag kollat in på innehåller konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumbensoat).

Är det en dum ide att använda sig av hallonsaften som eftersötning av vinet eller skulle detta funka?

Skulle det inte funka så tänkte jag göra som så att jag värmer upp 1l av vinet till 40 grader och smälter ner sockret för att höja oechsle värdet till 10. (14*2.5g socker*26 l=910g socker)

Vad hade ni gjort, eller hur gör ni vid eftersötning? Vilken oechsle grad siktar ni in er på när ni gör ett läskande vin?
Alla svar är uppskattade!

Mvh,
Felix

PS. Vinet NU (2023-02-19) har en liten balsamvinäger ton i doften men man känner doften av hallon och passionsfrukten. Smaken är tydlig passionsfrukt med eftersmak av hallon och har en medelhög syra.