Vattnenjustering för lager

Hej, försöker vara lite noggrann och korrigera PH nivåer och mineraler syror etcetera i vattnet. Har inte hunnit lära mig sambandet mellan sulfater och karbonater och allt vad det är, så jag försöker mig på en genväg :vad ska jag tillsätta i mitt Stockholms vatten för att få till en bra lager? Själva PH nivån tänkte jag justera med mjölksyra, 2 eller 3 ml per 10 l.

Sv: Vattnenjustering för lager

Nu blir det ett lite tråkigt svar här, men frågan går inte att besvara. Det finns inget givet sätt att vattenbehandla för något så brett som "lager". Och även för en snävare katagori så är det inte givet heller utan hänger på vad du själv är ute efter. Så börja där i stället, vad är det du vill ha för effekt?

Sedan så är även Stockholm ganska brett, och vattnet verkar kunna variera. Men för typiska värden så verkar 2-3 ml mjölksyra vara bra för 10 l satsstorlek.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Vattnenjustering för lager

Tack för ett klokt svar. Hittade någon form av utgångsläge i how to brew by John Palmer. Stockholmvattnet verkar sakna kalcium och klorid så jag har tillsatt 3 g Kalciumklorid till min tio liters. Skickade också på 3 ml mjölksyra vilket blev i mesta laget, nu talar vi lactol alltså, PH vid mäskning strax under fem... Man får väl Prova sig fram antar jag, och det här var bara sjätte bryggningen. Trevlig helg!