Priming direkt i jäskärl

Tjena, jag jäser nu i ett 40 liters koniskt rostfritt kärl som har en nippel som jag direkt kan koppla på en flaskfyllare. Dom flesta överför ju vörten till ett separat jäskärl vid primning, men frågan är om man inte kan dumpa sedimentet+jästen ur botten och sedan prima direkt i jäskärlet?
Förstår att vid dumpning kanske det rör upp lite oönskat i vörten så att man bör låta det stå en dag, men har andra några åsikter på själva flaskningen utan att tappa över?

Sv: Priming direkt i jäskärl

Jäst och bottensats bort är väl en sak, det bör ju fungera.

Men att lyckas prima utan att röra runt för mycket kan nog bli svårt. Här tänker jag inte på kvarvarande mindre grums, mer på det där att röra in syre i ölen när du rör runt.

Hade du tänkt hälla i sockerlag?

Annars är det kanske idé att tappa över på flaskor och sedan måtta in socker med skedvåg till var och en flaska.

Eller tål jäskärlet tryck?

Ja jag hade tänkt försiktigt röra i sockerlag, men du har nog rätt att det följer med för mycket oönskat. Kanske är bättre att tappa direkt på flaska och sedan tillsätta sockret då för att vara på den säkra sidan. Osäker på om kärlet tål tryck, tror inte det.

Perwaste skrev:

Jäst och bottensats bort är väl en sak, det bör ju fungera.

Men att lyckas prima utan att röra runt för mycket kan nog bli svårt. Här tänker jag inte på kvarvarande mindre grums, mer på det där att röra in syre i ölen när du rör runt.

Hade du tänkt hälla i sockerlag?

Annars är det kanske idé att tappa över på flaskor och sedan måtta in socker med skedvåg till var och en flaska.

Eller tål jäskärlet tryck?

Du kan ju röra i sockerlag och sedan tappa i flaskor.

Det kommer i syre även om man sockrar flaskvis med. Skillnaden är att man vet att alla flaskor får sin lika stora dos socker, jämfört med att om man inte rör om en hel del med sockerlag kan få variationer i flaskorna.

Det fick jag ibland, och därför tappar jag istället rakt i flaskor och sockrar efteråt. Men med väldigt lite utrymme mellan kapsylen och ölet, kanske 1-1/2 cm. Även det ger oxidation med tiden, men inte så farligt.

5 Senast ändrad av gunnerbrew (2022-10-04 07:47:01)

Ja precis, tror jag provar att köra ner sockerlagen direkt i jäskärlet efter att ha dumpat ut jäst och sediment. Blir den för illa får jag köra med portioner direkt i flaskorna nästa gång. Men helst vill jag undvika en sekundär och själva flytten där emellan.

Kan eventuellt köra genom filter innan flaskning men då rör det nog i mer syre.

Alternativt drops i varje flaska, men jag är en stark företrädare för att köra med sånt man har hemma, alltså vanligt socker ????

Perwaste skrev:

Du kan ju röra i sockerlag och sedan tappa i flaskor.

Det kommer i syre även om man sockrar flaskvis med. Skillnaden är att man vet att alla flaskor får sin lika stora dos socker, jämfört med att om man inte rör om en hel del med sockerlag kan få variationer i flaskorna.

Det fick jag ibland, och därför tappar jag istället rakt i flaskor och sockrar efteråt. Men med väldigt lite utrymme mellan kapsylen och ölet, kanske 1-1/2 cm. Även det ger oxidation med tiden, men inte så farligt.

Japp, socker.  Funkar säkert bra med dropps också, men det har inte jag testat.

Finns de som använder moccabitsocker, har för mig att de väger typ 2,2 gram eller så. Det får du kolla så det stämmer i så fall.

Sackaros är en disackarid som består av två olika socker, glukos och fruktos. Själv tycker jag att ölen får en speciell - ung, ofärdig - smak av sackaros (som i strösocker eller bitsocker). En smak som tar en längre tids lagring på flaska för att få bort. Jag upplever inte samma smakförändring med ren glukos (bryggsocker) eller när jag primar med ojäst vört.

Jag brukar själv tappa om till annat kärl för primning och buteljering - men det är nog den metod som ger mest exponering mot syre, så om du är rädd för det - dumpa jäst och grums så gott det går och prima direkt i ditt jäskärl med försiktig omrörning. Vänta en tio-tjugo minuter innan du buteljerar så borde det var omblandat nog. Personligen så stör jag mig inte så mycket på om det lite humlesmul och annat med i flaskorna. De brukar fastna i bottensatsen hur som helst.

Lycka till och berätta gärna om resultatet.

Tack för den detaljerade beskrivningen, jag stötte också på ett sådant ämne.