Nybörjartips
Hej!
Tänkte testa att rosta råkaffe och undrar om någon har tips på vart jag ska starta utifrån det utbud som finns på humle.se just nu?
Det måste inte vara endast en sort.
Vänligen
Christian
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Kaffe och kafferostning → Nybörjartips
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Tänkte testa att rosta råkaffe och undrar om någon har tips på vart jag ska starta utifrån det utbud som finns på humle.se just nu?
Det måste inte vara endast en sort.
Vänligen
Christian
Haha, jag har också precis börjat nosa på det där.
Jag köpte bl a Colombia Manos de Mujer.
Eftersom jag inte har någonting att rosta med körde jag i en plåt i ugnen. Kanske 150 gram eller så. Det tog väl en 12 minuter med den tempen jag hade.
Men, det osar något enormt när man öppnar luckan, så stäng alla dörrar du hittar och öppna alla fönster du kan + full fart på köksfläkten.
Det blev ett otroligt gott kaffe, och det är värt att hålla på med det tycker jag.
En sån där rostare att ställa på spisen kan nog vara en idé för mig i fortsättningen.
Jag tyckte de instruktionerna som ligger där funkade bra för mig.
Jag skulle definitivt rekommendera att testa etiopiskt kaffe, som är helt annorlunda gentemot t.ex. sydamerikanskt kaffe. Indonesiskt kaffe skulle jag testa också. Och sedan minst en sydamerikansk sort.
Sedan så går det ju faktiskt att köpa färdigrostat single origin-kaffe i välsorterade butiker också. Om du vill få en känsla för vad du gillar innan du sätter i gång med att rosta är det ett bra sätt.
En av varje alltså. Got it!
Sådär! Jag startar med lite colombianskt och etiopiskt.
Hur kommer du rosta?
Långpanna i ugnen.
Jag läser precis om instruktionerna för att göra ett första försök.
Övning ger färdighet. Andra rostningen blev milsvida bättre än första.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Kaffe och kafferostning → Nybörjartips