Belgisk trippel slutat jäsa efter 6 dagar
Er Belgisk trippel sats Slutade jäsa efter 6 dagar. Köpte satsen hos er med torrjäst. 20 grader när jästen tillsattes.
Vad kan ha hänt? Står i 20 grading värme.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Belgisk trippel slutat jäsa efter 6 dagar
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Er Belgisk trippel sats Slutade jäsa efter 6 dagar. Köpte satsen hos er med torrjäst. 20 grader när jästen tillsattes.
Vad kan ha hänt? Står i 20 grading värme.
Den kan ju ha jäst ut det mesta. Har du mätt någonting före jäsningen och nu?
F ö tillhör jag inte företaget; utan är en av de hembryggare som finns här på forumet.
Den kan ju ha jäst ut det mesta. Har du mätt någonting före jäsningen och nu?
F ö tillhör jag inte företaget; utan är en av de hembryggare som finns här på forumet.
Hej,
Mätte före, ska mäta igen ikväll får vi se. Men kan en trippel jäsa ut så fort?
Jodå, med frisk jäst och bra förutsättningar kan det gå undan. Eller ibland slutar det lite högre än det förväntade. Och ibland pausar jästen lite.
Sen fortsätter ju jästen att arbeta även om det inte blir så mycket kolsyra, dvs plupp i röret. Det kan hålla på ett tag.
Vad hade du för OG? Förväntat FG?
Jodå, med frisk jäst och bra förutsättningar kan det gå undan. Eller ibland slutar det lite högre än det förväntade. Och ibland pausar jästen lite.
Sen fortsätter ju jästen att arbeta även om det inte blir så mycket kolsyra, dvs plupp i röret. Det kan hålla på ett tag.
Vad hade du för OG? Förväntat FG?
1.073 Efter koket. Förväntat färdigjäst 1.008 till 1.012.
När jag Mätte igår var det 1,002.
Vad tror du om det?
Men det är väldigt grumligt, lite gulaktig.
Vilken jäst använde du?
Det verkar ha jäst ut lite för bra, och vem vet, kanske någon infektion smugit sig in. Om det nu inte är en blandjäst som innehåller brett?
Smakade du på den, isf hur smakade det?
Om du kan låta det vara i någon vecka till så minskar grumligheten troligen. Men då ska det också smaka och lukta bra.
Använde 2 påsar med Mangroce Jack's Belgian trippel. Ölen luktar gott och smakar bra.
Allt var sanerat innan så de borde inte finnas bakterier. De får stå orört 1-2v, klarnar de inte, får jag ställa det lite kallt.
Använde även Protaflock för klarare öl?
Men om det luktar bra, och smakar bra är det nog ingen fara.
Märkligt ändå med den höga utjäsningen, även om det är en jäst som ska jäsa ut mycket.
Men som sagt, ge det en vecka eller så, så kommer det att klarna mer.
Tack för alla svar.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Belgisk trippel slutat jäsa efter 6 dagar