Högt fg för andra gången.

Hej!

Bryggde en ale den 21 februari i år och lät den stå i jäskyl på 20 grader i två veckor. Og var precis som i receptet men när jag mätte fg så skulle det vara 1.012 men var istället 1.030. Jag flaskad ändå och la en bitsockerbit i varje 33cl och ställde på lagring i två veckor. Men var i princip ingen kolsyra alls efter den tiden. Ölen smakade dock helt ok ändå men alkoholhalten var ju inte i närheten vad den borde blivit.

Mäskade i 68 grader som receptet antyder osv.

Gjorde då en till batch förra fredagen och og var även där exakt. Nu igår tappade jag ur lite och mätte fg och fg är 1.030 igen. Jäsningen startade inom 24 timmar men avtog efter ett par dagar. Har inte ölen fått jäst ut någon av gångerna? Har iofs vara gått en vecka så tänkte inte flaska den här batchen på åtminstone en vecka men blir lite orolig att samma sak utspelar sig igen.

Mvh

Sv: Högt fg för andra gången.

Vad mäter du med för instrument? Om du mäter med hydrometer; har du kollat att den visar 0 ö när det rena vattnet är 20°C?

Vilken jäst hade du, och vilka maltsorter använde du?

3 Senast ändrad av Deadline (2021-03-26 15:20:34)

Mäter med en hydrometer. Tog 20 gradigt vatten nu och stoppade i den och då visar den 1.005 på skalan.

Jästen jag använde nu var Safale us-05. Hade en annan flytande jäst under första bryggningen.

Som malt användes Pilsnermalt (Bestmalz) som basmalt och caramel pils som en liten del.

Aha, ja den ska ju visa 1.000 om det är rent vatten i 20. Då får du dra av de där 5 pinnarna från 1.030.

Sedan är det väl ofta en liten effekt att när man har hydrometern i mätglaset så vill det gärna fästa små bubblor av kolsyra och lyfta den efter hand. Fort i med hydrometern i röret och läs av direkt, eller lyft och gör om.

US-05 är ju normalt en pålitlig utjäsare, så den borde bli bra utjäst. Om om det nu bara är en liten del specialmalt borde det inte påverka märvärdet så mycket. Att du mäskade i 68 tar upp värdet lite, det gör det, men bara någon eller några.

Mät igen om någon dag så ser du vad du får. Om det inte är så oerhört stark öl du bryggt är US-05 normalt färdigjäst på någon vecka, plus minus någon dag.

Okej, tack för svar.
Vad är anledningen att det inte blivit någon kolsyra att tala om i första batchen sen jag flaskad den? För lite jästpartiklar som följt med eller kan det tänkas bli mer kolsyra allt efter man lagrat den ett tag?

Just ja, lagringen.

Hur gjorde du vid lagringen? Fick flaskorna stå i rumstemp, eller åkte de ned i kalla källaren? Om du ställer nytappade flaskor kallt direkt kommer det ta väldigt lång tid innan jästen käkar upp sockret. Två v i rumstemp förordas. Men så kanske du gjorde?

Vad jag menade med inlägget ovan är att man brukar tala om en tvåveckors kolsyrejäsning, i rumstemperatur,  därefter lagring kallare.

Jag ställde in flaskorna i jäskylen med samma temp som jäsningen skedde i.

Det var märkligt. Om det smakar bra är det nog ingen infektion. Det bore finnas jäst kvar att jäsa.

Hur mycket socker/liter tog du?

Flaskar i 33cl bruna flaskor och tar en bitsockerbit per flaska så blir väl omkring 2g socker per flaska och omkring 6g per liter.

Det kan vara en fördel att kolsyrejäsa lite varmare, precis som att man ofta höjer temperaturen under slutet av jäsningen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

jag mäter med en enkel hydrometer och när ölet far ner i mätglaset från jäshinken blir det både skum som gör det svårt att se skalan på hydrometern och kolsyrebubblor som lyfter den. Efter någon timme eller så har skummet och bubblorna försvunnit och hydrometern har sjunkit betänkligt, det värde man får nu borde väl vara det mest riktiga?

Stämmer.
Ofta sätter sig kolsyrebubblor på hydrometern och lyfter den, så mäter man direkt måste man vara snabb. Eller skaka röret kraftigt och vänta ut skummet.