Rehydrera jäst

Hej

Jag undrar hur rehydrering går till. Jag har läst att man ska använda sig av steriliserat vatten men vad innebär egentligen det? Ska jag köpa steriliserat vatten eller går det bra att koka vatten själv? kanske är en idiotfråga?

Tänker jag rätt om jag tar ett paket Safale US-05 (11,5 gram) och strör över 1 dl vatten som kokat och är runt 20 grader. Låter det ligga så i 15 min o rör sedan så det inte blir klumpar och sedan häller ner över det övervörten i jäskärlet? Skakar jag jäskärlet sedan?

Kan jag göra allt (rehydreringen alltså) i en liten kastrull? ska jag lägga folie över?

Tacksam om någon vill vara snäll och ge snabbt svar. Måste börja brygga snart och desto längre jag väntar desto fler frågor:)

2 Senast ändrad av Perwaste (2021-01-21 08:14:15)

Sv: Rehydrera jäst

Det går bra att koka så som du beskriver. Behöver inte krångla till det mer.  Edit:folie behövs inte. Sedan bara hälla i och skaka på hinken.

Sedan är det en evighetsdiskussion om rehydreringens vara eller icke vara. Står det uttryckligen på jästen att man ska göra det så kan man väl göra det. Personligen har jag helt hoppat över det.

Skakar man hinken kraftigt när man ändå ska syresätta vörten blir det ett skum. Där har jag strött på jästen och så har den rehydrerats i skummet i den takten skummet lägger sig. Det kan säkert finnas någonting negativt med det, men jag har i så fall inte märkt det.

Fermentis (som tillverkar US-05) har gjort omfattande tester på alla sina jäster vilket som är bästa sättet att hantera dem och en av slutsatserna är att det är helt onödigt att rehydrera. Det kan till och med vara negativt om det innebär att man introducerar mer bakterier men det är ju ganska osannolikt om man kokar vattnet först.

Kolla på de seminarier som Humle har lagt upp, de ger utmärkta svar på många frågor och en insikt i hur jäst fungerar.

https://shop.humle.se/fermentis-webinar

Tack för svar. Jag hoppar över att rehydrera  helt enkelt! Sprinklar över jästen, på med locket o vänta en halvtimma och sedan en ordentlig skakning.