Sköra o torka humle, fråga

Hej!

Jag odlar humle för första gången och planerar att skörda min Hulla Norrgård inom kort (kottarna verkar bli mogna inom ngr dagar). Jag har tre frågor: 1) hur vet man när humlen är färdigtorkad? 2) förvaring med vacpack bra eller risk för mögel om den inte är helt torr? 3) nödvändigt att frysa eller funkar vår matkällare (=mörk) lika bra?

/Lena

Sv: Sköra o torka humle, fråga

Hej hej!

Hur hade du tänkt torka den?

Förra året hade jag ett lager på säg två tre kottar på höjden liggandes på luftiga skivor inne i tvättstugan, där jag hade en vanlig portabel luftavfuktare under. Torkades under natten.

Ska du ha humlen inom någon dag behöver du inte frysa in den, annars rekommenderar jag frysen, maa risk för mögel.

Det finns ett helt gäng med oljor kvar i kottarna, och de processerna som pågår efter mognad, torkning samt ev mögel vill man inte ha.

Sv: Sköra o torka humle, fråga

1) Känn på kottarna. när de är helt torra som papper vid beröring är torkningen klar.
2) Vacpack är bra men inte absolut nödvändigt. Jag la mina i aluminiumfolie och med en plastpåse utanpå.
3) Förvara i frysen för att behålla beska, smak o arom så mycket som möjligt.

Sv: Sköra o torka humle, fråga

Tack @Perwaste och @Kenneth för svar på mina frågor och goda råd :-)! Måste således bereda plats i frysen....
Allt gott/Lena

Sv: Sköra o torka humle, fråga

@Perwaste: jag har tänkt torka dem på (mygg)nät i vårt torkrum med luftaavfuktare....läste nåt tips på nätet om det. Svamptorken ger ju för lite yta och ugnen också. Nån synpunkt på min idé?

Sv: Sköra o torka humle, fråga

En alldeles utmärkt idé smile