Dags för lager men vilken utrustning?

Hej.

Nu är det dags för mig att börja brygga lager och håller på med att fundera vilken utrustning jag ska satsa på. Tänkte se om jag kanske kan få lite hjälp och vägledning här smile

Jag har ett bryggverk sen tidigare och har än så länge bara bryggt Ale som jag jäst i plastkärl och primat för att sedan lagra i glas flaskor. Men nu är det dags för en uppgradering då jag är mer förtjust i lageröl. Jag vill ha det enkelt med ett bra resultat i slutändan.

Det jag tycker låter bäst för mig är en Unitank (Ss brewtech 26l) där jag kan göra allt jäsa/lagra/kolsyra. En annan fördel jag gillar med detta är så klart att man inte behöver tappa till nya kärl och utsätter inte ölet för syre. Jag har dock inte lyckats läsa mig till om det finns en glykolkylare som klarar kyla ner en eller flera tankar till 0 grader. Grainfather skriver att deras kylare kyler ner till mellan 4-6 grader men jag vill kunna komma ner till nollan under lagringstiden. Fördelen med Grainfather tycker jag är priset och att pumparna är inbyggda. 
Är det någon som har erfarenhet av andra glykol kylare och vad dem presterar? Eller kan 4 grader vara tillräckligt under lagringen och något man ska nöja sig med?

Nästa fundering jag har är över Grainfathers jästank som är väldigt intressant då den vad jag läst mig till håller jämnar temperatur med sin dubbelmantel än vad Ss Brewtechs varianter gör med sin neoprenkappor. Priset är också så klart en fördel. Men det går inte att tryckjäsa och kolsyra ölet i den. Omtappning krävs och det kan man göra med tryck och på så vis minimera kontakten med syre.
Så vad ska man tappa om till då, corneliusfat eller en brite tank.
Britetank är snyggare men på 37l och det kanske inte är optimalt när man ska kolsyra ca 19l. Nästa problem med detta är också att det fortfarande behövs en glykolkylare som kyler ordentligt och totalt sett blir en dyrare lösning än Corneliusfat.
Corneliusfat är billigare lösning men behöver kylas på något vis. Inga problem så klart att köpa en kyl som man kopplar till en universaltermostat. Men ni som kör med denna lösningen hur kallt klarar en kyl av att kyla till? Kommer jag kunna komma ner till 0 grader med en sådan här lösning?

Kom gärna även med andra förslag och erfarenheter smile

Det är så många variabler och så fort någon variabel behövs elimineras så sticker priset iväg. Jag hade velat hitta en lösning på max 30000:- och drömmen med unitank och en kraftigare kylare passar inte in där riktigt.

Jag har en tanke att bygga ett litet brygghus så jag kommer kunna hålla låg temperatur i själva utrymmet där utrustningen står (i alla fall på vinterhalvåret).

Sv: Dags för lager men vilken utrustning?

Mitt första förslag är att börja experimentera med California Common eller Kölsch-jäst.

Är det inte tillräckligt skulle jag rekommendera en frysbox med en STC-1000-kontroller och fortsätta använda dina plasthinkar, det är betydligt billigare än ett glykolsystem. Möjligen kan du titta på ett kylskåp istället (med STC-1000) om du vill kunna trycka in en Fermzilla eller nåt sånt, frysboxar tenderar att vara för grunda för det.

Jag använder själv en frysbox med STC-1000, det fungerar alldeles utmärkt.

SGP skrev:

Mitt första förslag är att börja experimentera med California Common eller Kölsch-jäst.

Är det inte tillräckligt skulle jag rekommendera en frysbox med en STC-1000-kontroller och fortsätta använda dina plasthinkar, det är betydligt billigare än ett glykolsystem. Möjligen kan du titta på ett kylskåp istället (med STC-1000) om du vill kunna trycka in en Fermzilla eller nåt sånt, frysboxar tenderar att vara för grunda för det.

Jag använder själv en frysbox med STC-1000, det fungerar alldeles utmärkt.

Vad kul att få höra om lite om hur du använder en STC-1000 och en frysbox. Nu blev jag nyfiken på den hur det fungerar rent tekniskt smile Jag misstänker att en frysbox är vad som krävs för att säkert kunna komma ner till noll grader.
De där frysboxarna har vad jag läst allt som oftast ett larm om tempen är över minus åtta grader.

Om din box har ett sådant larm hur har du hanterat det?

Var i kretsen har du kopplat STC-1000, vid vägguttaget eller har du kanske kopplat in den närmre kompressorn?

Eftersom jag i grunden är elektriker så kan det bli så att jag kommer skruva lite själv och kanske koppla in en sådan lösning om det skulle finnas en fördel som att eventuell belysning fortfarande fungerar när den inte kallar på kyla.

Jag har för länge sedan bryggt en lager/pilsner med någon jäst (som jag inte skrivit ner vad den hette) som jäste i 18 grader. Blev helt okej tyckte jag. Mitt sikte är nu  inställt att brygga något med Bohemian lager, Urquell Lager eller WLP800 Pilsner som exempel.

Fermzilla har jag kikat på. Verkar vara en jäkligt prisvärd lösning om man kan få till kontrollen på temperaturen. Vilket så klart funkar i en kyl. Har funderat på om man skulle koppla in en kylslinga i locket eller kanske en BrewJacket Immersion Pro, men misstänker att det kan bli trixigt att få det tätt så den klarar trycket.

Frysboxen är en simpel Elektrolux (har jag för mig, är inte hemma just nu). Den har inget larm.

Kontrollern är denna:
https://shop.humle.se/utrustning/matnin … ove-jack-s

allt är färdigt kopplat, bara att plugga in boxen i kontrollern och kontrollern i väggen. Sedan fäster jag temperatursensorn i sidan på jäshinken med lite häftmassa.

Belysning har jag förstås inte när boxen är av men jag tycker inte det spelar någon roll, man ska ju inte vara där och gräva hela tiden i alla fall.

Sedan är det ganska smidigt att kombinera det med en Tilt hydrometer så jag kan se hur jäsningen går utan att behöva öppna boxen, om jag t.ex. vill öka temperaturen i slutet på jäsningen men det är ju inget måste.

SGP skrev:

Frysboxen är en simpel Elektrolux (har jag för mig, är inte hemma just nu). Den har inget larm.

Kontrollern är denna:
https://shop.humle.se/utrustning/matnin … ove-jack-s

allt är färdigt kopplat, bara att plugga in boxen i kontrollern och kontrollern i väggen. Sedan fäster jag temperatursensorn i sidan på jäshinken med lite häftmassa.

Belysning har jag förstås inte när boxen är av men jag tycker inte det spelar någon roll, man ska ju inte vara där och gräva hela tiden i alla fall.

Sedan är det ganska smidigt att kombinera det med en Tilt hydrometer så jag kan se hur jäsningen går utan att behöva öppna boxen, om jag t.ex. vill öka temperaturen i slutet på jäsningen men det är ju inget måste.

Tack för svaret.

Du använder den termostaten ja. Den har jag också tittat på. Lär bli så att jag skaffar en frysbox för lagringen smile Sant att belysningen inte fyller någon funktion. 

Tilthydrometer, ja det finns en hel del prylar och maniker, farligt för mig som är prylgalen roll