Förlängd jäsning lager

Hej! Ny på det här med att brygga lager, har första på jäsning nu och fick idén att brygga en ny sats och återanvända jästen och låta jäsa medan vi är borta på semester fyra veckor.

Min fråga är om det är tillrådligt att göra så, hur blir det med diacetylrasten?

Hälsningar,

Jon

Sv: Förlängd jäsning lager

Min egen erfarenhet av liknande förutsättningar är att om man tar upp ölen i rumstemp några dagar och sedan kolsyrejäser med socker, eller sockerlag, i två veckor till, så fungerar det.

Kanske fel, men jag har då inte märkt någonting negativt. Vilken jästemp kommer du hålla?

Aha ok!

Tänkte köra 12 grader i fyra veckor då, saflager 34/70 o sen öka temp för diacetylrast när jag kommer hem.

Kanske bara o köra o se!

Det beror ju på vad det är för öl du ska jäsa. Om ölet har jäst klart när du kommer hem så är det ingen idé att försöka sig på en diacetyl-rast eftersom jästen inte har något att jobba med. Men det går ju att istället skippa diacetyl-rasten och hoppas på att det bästa. Jäser du en starkare sak så kanske det inte är helt färdigjäst på dina 4 veckor så då kan du ju göra en rast när du kommer hem.

Kör 4 veckor i 12 grader.
Det blir alldeles utmärkt.
Du kan ta ett smakprov och kolla om det luktar eller smakar diacetyl.
Om det gör det gör en diacetylrast i några dagar.
Annars kan du flaska, lägga på fat.
Rekommenderar att om du flaskjäser så gör det i samma temp 12ºC.
Och låt sedan ölet få mogna/lagras ett antal veckor i så låg temp som möjligt.