Krossat korn och kandisocker
Hej!
Var kan jag få tag på krossat korn och kandisocker? Vad kan jag ersätta dem med? Förklistrat kornmjöl och karamelliserat strösocker?
Tor
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Krossat korn och kandisocker
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Var kan jag få tag på krossat korn och kandisocker? Vad kan jag ersätta dem med? Förklistrat kornmjöl och karamelliserat strösocker?
Tor
Tjenare.
Krossat korn kan du köpa i vanlig livsm.affär. Kandisocker kan du nog ersätta med karamelliserat socker ja. :
"Kandisocker
Kandisocker är stora vita eller bruna sackaroskristaller som antingen fått växa långsamt på trådar eller på ympkristaller i koncentrerade sackaroslösningar. Den bruna färgen kommer från karamelliserat socker."
C
Krossat korn säljs ofta under namnet "korngryn" i livsmedelsbutiker.
Kandisocker är lite lurigare. Det har börjat säljas av Danisco Sugar som säljer det mesta sockret i Sverige men kan vara svårt att få tag på i vanliga livsmedelsbutiker.
Jag skulle satsa på att göra lite eget karamelliserat strösocker. Blanda sockret med några droppar vatten och smält det i en kastrull med tjock botten. Du kan ta i lite citronsyra eller askorbinsyra samtidigt för att underlätta att sockret "inverteras" dvs bryts ner i glukos och fruktos. Koka sockerlagen tills du får den att mörkna. Beroende på koktid så blir sockerlagen allt mörkare.
Kenneth
Hej,
Hittade en bra länk till hur man gör Candi Socker.
http://hbd.org/franklin/public_html/bre … sugar.html
Men glöm för allt i världen inte att konvertera Farenheit till Celsius :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Krossat korn och kandisocker