Jäsning och torrhumling

Bryggde en Punk IPA i lördags och använde för första gången en iSpindel wifiansluten hydrometer.

Jag ser nu att den efter mindre än två dygn verkar ha jäst ut.

Tidigare har jag väntat ca 8-10 dagar innan jag torrhumlat och tappat efter ungefär två veckor.

Nu undrar jag om det är någon vits med att låta den stå en vecka till innan jag torrhumlar eller om man lika gärna kan göra det om en eller ett par dagar?

Om man kan korta ner tiden från bryggning till flasktappning till en vecka hinner man ju brygga dubbelt så ofta smile

Jag tryckjäser även nu i en Fermentasaurus och tappar kolsyrat och klart, vilket gör att hela processen går betydligt snabbare. Jag kallkrashar och  använder gelatin för att få blank öl.

Sv: Jäsning och torrhumling

Varför har du så bråttom?
Varför stressa med kallkrascher och dylikt?
Jag förstår inte denna hets och stress.
Som hembryggare ska man bry sig mer om kvalité än kvantitet.

Jag ser att frågan hunnit bli lite gammal. Men att det jäst klart på två dagar är inte alltid så kpnstigt. Vilket og hade du, och vilken jäst? Och jästtemperatur.

Nu är det väl lite sent med torrhumling, den vill man väl oftast göra medan det är en viss del av jäsningen kvar.

Jag skulle vänta ett tag i alla fall. Även om det ser ut som att aktiviteten har stannat så sker det sannolikt ännu jäsningsprocesser. Dessutom låter man jästen sjunka och packa ihop på botten så man får förhoppningsvis mindre grums med när man tappar om.

Jag bryggde på lördag och torrhumlade på tisdag. Jag tappade av det mesta av den rena jästen innan jag torrhumlade, vilket är enkelt med Fermentasaurusen.

OG 1,051 och S-04 jäst, två påsar till 25 liter. FG blev förväntade 1,011.

Temperaturen i förrådet ligger på ca 17 grader och jästempen började på 21 grader och sjönk till 19 på 18 timmar. Sedan tog jäsningen fart och tempen steg till 20,5 och klingade sedan av ner mot sluttempen ca 17 grader.

Värdena från iSpindeln var inte alltför tillförlitliga utan SG:t fortsatte att sjunka, så det jäste fortfarande när jag torrhumlade.

Jag ställde in tunnan i kylen på fredag och körde ner tempen till 0 och tillsatte gelatin på lördag och körde upp trycket till ca 1 bar. På måndag tappade jag på flaska.

Testade en i går och det är trevligt att kunna få en god och nästan kristallklar öl med rätt kolsyra på 8 dagar. Om vi inte hade varit uppbundna i helgen hade jag fixat det på en vecka.

Jag hade ingen aning om att man bör torrhumla medans det fortfarande jäser. Tidigare har jag väntat mer än en vecka. Man lär så länge man lever.

Med Fermentasaurusen tappar jag aldrig om och öppnar den bara om jag behöver torrhumla. Jag flasktappar med en Beergun direkt från kärlet. Efter att jag bytt från sytråd till slangen som följer med Beergunen så har jag inte längre nåt problem med att det skummar över vid flasktappningen heller.

Vad gäller hets och stress så håller jag med om att man inte bör stressa, men om det jäst klart finns det väl ingen vits med att lämna ölen i kärlet utan ma kan lika gärna tappa upp och sedan låta den mogna. Man vill ju dessutom frigöra utrustningen så man kan brygga nästa batch. Det är ju hög tid att fixa ölen till sommaren smile