Erfarenheter av Antioxin SBT?

Nu när Humlegården har denna substans i små förpackningar köpte jag en för ett tag sedan för att testa. Min tanke är att få humlearomerna att hålla lite längre då jag har läst att det kan bero på oxidering att de försvinner fort.

Jag hade gjort en APA på Simcoe och Chinook innan jag beställde så när jag fått paketet bryggde jag samma öl igen, denna gång med en extra rast på 40 grader i 10 minuter eftersom instruktionerna säger att medlet är som mest effektivt vid den temperaturen. Det var en ren höftning från min sida, jag är inte helt säker på hur man egentligen ska använda medlet mer än att instruktionerna säger att man ska lägga i det samtidigt som man mäskar in.

Tyvärr hann jag dricka upp den första brygden innan den andra blev klar så jag har inte jämfört dem sida vid sida men enligt min högst subjektiva mening så gav medlet en effekt, dock högst måttlig sådan. Den första brygden hade förlorat praktiskt taget all arom efter 2 veckor på fatet medan den andra brygden åtminstone höll 3 veckor. Det kan iofs bero på andra faktorer eller att jag bara kommer ihåg fel, jag har tänkt göra ett bättre test nån gång i framtiden.

Min fråga är dock, har någon annan några erfarenheter att dela med sig av med detta medel? Hur använder ni det? Jag har inte gjort någon fullständig LoDO-bryggning eller så, jag brygger på en Grainfather och orkar inte hålla på och för-koka vatten och sånt.

Sv: Erfarenheter av Antioxin SBT?

Generellt så behöver man inte tillsätta en massa underliga kemikalier.
Humlearomerna försvinner med tiden oavsett process och metod...

Sv: Erfarenheter av Antioxin SBT?

Kenneth skrev:

Generellt så behöver man inte tillsätta en massa underliga kemikalier.
Humlearomerna försvinner med tiden oavsett process och metod...

Men nu var frågan huruvida Antioxin SBT gör någon nytta eller ej och folks erfarenheter kring detta.

Humle verkar ha såld ett antal paket så rimligen finns det någon annan här som också har testat det och kan bidra något till tråden?