Vattenprofil egen brunn

Hej, har just fått resultat av min Vattenprofil .

Kalcium.                  8,6 mg/l
Natrium.                170  mg/l
Magnesium.              3.0 mg/l
Sulfat.                      49 mg/l
Klorid.                     110 mg/l
HCO3/l.                    260 mg/l
PH.                             8.4

Jag undrar vad jag skall göra för vattenbehandling för att brygga IPA och porter/stouts för bästa resultat.
Har bryggt ett par år och varit nöjd med mina bryggningar, men skulle vilja ta det ett steg till.
Tacksam för hjälp.

Sv: Vattenprofil egen brunn

Jag rekommenderar att du först skaffar/lånar några böcker för att först förstå vad som händer. T ex Lindhs bok om ölbryggning förklarar det enkelt och bra, seda har ju flera andra skribenter bra material, t ex Fabrikör Ekstedt i hans blogg.

Det kan vara ide att blanda i RO-vatten för att sänka en del höga nivåer. Inte alltd bäst att kompensera nåfra höga nivåer av någonting med ännu högre nivåer av någontinng annat. Liksom lite övrkryddat, även om den inbördes fördelningen kan stämma.

När du kommit så långt är det rätt behändigt att skaffa ett bryggprogram. Då anger du ditt vatten, samt vad du vill få det till, och programmet räknar fram det till dig.

Jag har också egen brunn, där vissa värden är åt ditt håll. Det blir någorlunda ok om jag gör lätthumlade mörkare ale eller stout, men det blir mest brännt gummi om jag gör IPA, dåliga lagers etc.

RO-vatten kan man ofta köpa på liter i egen dunk om man beger sig till en välsorterad akvarieaffär.

Men, som sagts först, läs till dig i böcker om vad du ger dig in på först.