Deutche Dunkel Roggen IPA (gebraut nach dem bayrishe reinheitsgebot!!)
Hej allihop
Fast jag håller på att bli en gammal sliten gubbe som slutar sina dagar som en urtrist, grå, och fram för allt tråkig bryggare liksom alla ni andra;-) (hahahahahahahaha) så har jag dock en riktig experiment öl. ![]()
Efter att med stor framgång ha bryggat en Barley Wine bara med den svenska humlesort svalöf korsning som är en riktig fin humle, som jag absolut rekomendera er alla att köpa här på humle.se, har jag samt Tor och en som heter Nicklas som är Tors barndomskompis och en riktig fin kille, bestämd att brygga en ale, baserat till stor del denna super goda svenska humle, som ni som svenskare är förpliktade att köpa annars begår ni ert livs största mistag!
Stilen är självklart en mörk tysk råg ipa bryggt enligt de bayerska renhetslagarna!!! Vad är mera naturlig att brygga vad????;-)
Jag delar ut receptet och sägar till alla ni andra - kom igång då:-)
OG 1075 Förväntat FG - 1015-20 IBU 70
Tillsättningar: Kalciumkarbonat, k.klorid, k.sulfat och magnesiumsulfat efter behov (vill inte uppge mängden därför att vattenkvaliten kan variera) Tillsättas vid inmäskningen.
Ingridienser:
79% Pale Ale Malt (2,825 kg)
15% Rågmalt (675 gram)
3% Melanoidinmalt (100 gram)
2% Vetemalt (75 gram)
1% Crystal Malt (50 gram)
14 gram Target
75 gram Svalöf Korsning
German Ale Jäst
Mäskning:
2,2 liter vatten pr. kilo malt. Mäskning vid 69 grader 1,5 timme och 15 minuter vid 78 grader.
Sedan lakar vi ur och kokar i allafall 2,5-3 timmar.
Humleschema:
Target + 25 gram Svalöf: 1 timme
15 gram Svalöf: 15 minuter
35 gram Svalöf: 5 minuter
Efter jäsningen karbonäras ölet med 4 gram socker per liter, flaskjäsar i 2-3 veckor och lagras kallt i 4-5 månader.
If you listen to fools - the norrländingar rules!!!!!!!!!!!!!!!! ![]()
/Jan
ALBA GU BRATH