Palsternacksvin en oväntad Succé
Hej!
Efter gjort lite vin i övre tonåren väcktes intresset igen när vi köpte hus med stor trädgård som hade ett överflöd av frukt och bär som man måste ta tillvara på.
Dock handlar denna tråd om ett annat vin som är den senaste kreationen.
Det började med att jag läste ett recept i boken "Självhushållning : en handbok för realister och drömmare av John Seymour" (för övrigt en fantastisk bok) där han lyfte vin gjort på palsternacka till skyarna.
Sedan tänkte jag inte så mycket mer på detta då jag inte börjat odla grönsaker i någon vettig skala än.
Men så en dag såldes det Palsternackor på den lokala affären för 4 kr kg. Ett fantastiskt pris för oss som gillar denna vita rotfrukt.
Sagt och gjort så inhandlades allt för att göra denna bryggd.
Mitt recept och tillvägagångssätt kommer nedan:
Ingredienser:
* 4.3 Kg Palsternacka spolad och skrubbad.
* 4 Kg strösocker.
* 400 G ekologiska Sultan Russin.
* 2 Citroner.
* Bentonit.
* Pectolaze.
* Vinjäst
* Jästnärsalt.
* Jäststopp.
* Klarning.
* WP Sterlisering.
Steg 1:
Hacka Palsternacka och koka denna med ca 11L vatten till den är mjuk men den ska gå att sticka med gaffel men inte falla isär. Med tanke på den starka doft av palsternacka i köket under detta steg lär jag säga att jag tänkte att britterna är lite smått tokiga.
Steg 2: Häll avkoket genom silduk ned i den steriliserade Jäshinken.
Steg 3: Koka 4 Kg socker i 1.5 L vatten med russin och skivad citron så att sockret blir upplöst och citronerna lätt karamelliserade.
Steg 4: Låt svalna något och häl ned i jäshinken blanda i Pectolaze när tempen är ca 30 grader.
Steg 5: Här mätte jag OG vilket låg på 1100. (jag gillar ett vin med lite restsötma man kan nog sänka sockermängden något om man gillar torrare viner).
Steg 6: Häll i jäst och låt denna bryggd stå. (för mig) ca 2 månader i mellan 20-23 grader.
Steg 7: Efter 2 månader häv ur all frukt i ett nytt jäskärl.
Steg 8: Gravity var nu ca 1030.
Steg 9: Efter 2 veckor var nu FG 1010 vilket jag var mer än nöjd med så här stoppade jag vinet med jässtopp och klarning.
Nu får det stå och bulklagra i en steriliserad Biltema dunk till januari då det ska tappas på flaska med mina fina hemgjorda etiketter.
Smaken kan beskrivas som fruktig med djup eftersmak, hint av melon och med stor fyllighet vitaktig färg men kristallklart. Ett klockrent sällskapsvin.
12.6%.
Vet tyvär inte hur man får in bilder så om någon kunde hjälpa mig får ni även se kort på etiketter och vinet i provflaskan.