Primning av Flanders Red

Hej alla

Tänkte slänga ut en fråga angående flaskprimning som jag inte hittat något om i forumet. Jag är en bryggare med god, mångårig bryggvana men eftersom detta är första gången med denna stilen samt att jag i princip enbart kör på fat och inte flaska har jag en del kunskapsluckor.

Jag har sedan drygt ett år tillbaka tre femlitersdeamejanner med en hembryggd Flanders red liggandes på jäsning. De har primärjäst med en vanlig alejäst och sedan legat i deamejanmnerna med Wyeast 3763 (Roselare) och puttrat långsamt. Nu är det dags att lägga dem på flaska (75 cl champagneflaskor) men hur ska jag resonera?

Ska jag räkna med att det är krut kvar i Roselaren och enbart sockerprima, isf hur mycket per flaska?

Är det att räkna med att jästen helt har flockulerat och är inaktiv och att jag behöver tillsätta både jäst och socker, isf vilken jäst, hur mycket och hur mycket socker?

Hur länge uppskatta innan öppna första flaskan för provsmakning?

Hjälp mig med detta och jag skall vara mycket tacksam!

Mvh
Svb

Sv: Primning av Flanders Red

Svabben_FN skrev:

Hej alla

Jag har sedan drygt ett år tillbaka tre femlitersdeamejanner med en hembryggd Flanders red liggandes på jäsning. De har primärjäst med en vanlig alejäst och sedan legat i deamejanmnerna med Wyeast 3763 (Roselare) och puttrat långsamt. Nu är det dags att lägga dem på flaska (75 cl champagneflaskor) men hur ska jag resonera?

Ska jag räkna med att det är krut kvar i Roselaren och enbart sockerprima, isf hur mycket per flaska?

Är det att räkna med att jästen helt har flockulerat och är inaktiv och att jag behöver tillsätta både jäst och socker, isf vilken jäst, hur mycket och hur mycket socker?

Hur länge uppskatta innan öppna första flaskan för provsmakning?
Hjälp mig med detta och jag skall vara mycket tacksam!

Mvh
Svb

Du skulle kunna tappa upp öl i en bygelflaska (33, 40, eller 75 cl), montera en tryckmätare, och labba med sockertillsats, jästtillsats etc. tills att du vet hur du bör göra med resten av ölet.

Även då använder du förstås bygelflaskan med manometern.
Då är då väldigt lätt att se hur kolsyrejäsningen fortlöper, utan att slösa bort en massa flaskor i onödan.

Samt om du behöver justera temperaturen, flytta flaskorna, eller linda ett täcke över dem, etc.

https://shop.humle.se/utrustning/matnin … ygelflaska

Sv: Primning av Flanders Red

När jag kolsyrejäser mina p-lambikar brukar jag alltid tillsätta något gram färsk jäst till 20 l. Oftast Safbrew F2 eller Lalvin EC-1118. Förutom att det säkrar och snabbar upp kolsyrejäsningen så förbättrar det nedbrytning av THP om man skulle råka ha det. Mängd socker styrs ju förstås av hur just du vill ha det, men tänk på:

1. Du har mindre CO2 löst i ölet än efter en normal (kortare) jäsning.
2. Eventuellt kan viss fortsatt efterjäsning ske i flaskan utöver kolsyresockret.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/