Funderingar från Syd Afrika
Hej igen!
Är ganska ny inom ölbryggning.
Idag har jag bryggt en weissbier, fast med lite mörkare vete hoppas den blir bra.
Tre frågor.
1. Hur mycket vågar man fylla jäskärlet, har en av glas och en typ plasthink. Bägge är på 25 liter. Jag brukar sikta på 22 liter, .men idag blev det 23 liter pga problem med genomflödet. Troligvis att jag malde för fint.
2. Jag brukar låta allting åka ner i jäskärlet inkl humlegrums, för att få mer smak, är det fel. Kan tillägga att vi inte har något problem att dricka ett något grumligt öl.
3. Idag återanvände jag min jäst WB 06 hur många gånger kan man göra det
Tacksam för svar och tips,
Robert
Anysberg Nature Reserve