kolsyra med co2

jag har bryggt äppelcider och försökt kolsyra den i ett fat med hjälp av co2. fatet är på 50l men jag har bara 25 l cider i.  fatet har stått med tryck på 3 bar i en vecka men ingen kolsyra finns i cidern, vad gör jag för fel? det är mitt första försök, är mängden cider för liten för ett så stort fat? cidern blev också aningen för stark 12%, kan det påverka processen med kolsyran?

Sv: kolsyra med co2

kenthellqvist63 skrev:

jag har bryggt äppelcider och försökt kolsyra den i ett fat med hjälp av co2. fatet är på 50l men jag har bara 25 l cider i.  fatet har stått med tryck på 3 bar i en vecka men ingen kolsyra finns i cidern, vad gör jag för fel? det är mitt första försök, är mängden cider för liten för ett så stort fat? cidern blev också aningen för stark 12%, kan det påverka processen med kolsyran?

Om fatet är tätt och mätaren visr rätt så ska det bli kolsyrat med 3 bar.
Temperaturen på vätskan spelar också in, desto kallare desto mer kolsyra binder vätskan.
Ytan som är i kontakt med kolsyran bidrar till hur fort vätskan binder kolsyran. Prova att ställa upp ett högre tryck och vicka fatet så vätskan blandas med kolsyran.
Tryckte du ut luften som var i fatet från början? Om det ligger massor av vanlig luft i fatet så blir det mindre kolsyra att kolsyra med antar jag. Hurivida det spelar någon roll är jag osäker på.

Sv: kolsyra med co2

Tack för svar, fatet står i 19 grader, är det för varmt? Jag pös ut en del luft när jag fyllde med gas. Jag ska pröva med högre tryck.