Brewie, nån som testat?

Tänkte köra höstens första bryggning i helgen och surfade in på humles shop för att beställa lite ingredienser och såg då informationen om Brewie-bryggverket.

Jag har kollat igenom deras YouTube-videor, och det verkar ju vara ett fantastiskt verk.

Någon som testat?

Jag är lite kluven, det går ju en massa tid åt en bryggdag, samtidigt är det ju väldigt roligt.

Det skulle ju spara en massa utrymme, och om det inte går så mycket tid åt så kan man ju brygga oftare.

Sv: Brewie, nån som testat?

Hej!

Jag och några till på kontoret har gjort ett antal testbryggningar, själv har jag endast använt deras färdig receptkit "brewie pad" och då är det verkligen smidigt. Allt är förberett i kitet med portinspåsar för malt och humle. Ner med bryggpåsen (typ Biab) och fyller humle korgarna med humle för de olika givorna och kör igång. Har man kopplat på en vattenanslutning så behövs ingen mer handpåläggning fram till den kylda vörten skall ner i jäskärlet. Även om det är helautomatiskt så är det nog bra att man tittar till det då och då. Efter kylning och vörten ligger i jäshinken är det dock ingen skillnad, då är det som vanligt. Verket har 3 olika rengöringsprogram men behöver lite hjälp av en diskborste så diskning slipper man inte helt även om det är betydligt smidigare än på ett mer manuellt verk. Innan uppstart så måste bryggverket kalibreras då den väger vattnet för att anpassa till aktuellt recept. Det är ingen svår process men tar en stund att göra. Det är en rätt kraftig pjäs så jag skulle nog vilja ha den på en permanent plats för att undvika att kånka runt på den när det är dax för bryggning. Har man utrymme så är det en supersmidig lösning. Det är även på väg appar inom kort så man kan styra och ha koll på hela processen via sin smartphone.

Har du några mer specifika frågor hur en bryggning går till så skall jag försöka svara.

Jonas

Sv: Brewie, nån som testat?

Jag var med och Kickstartade utvecklingen av den tidigare modellen B20 och har haft en i källaren sen december 2016.
De första försöken till bryggning gick inget vidare, mjukvaran var under stark utveckling och låste sig lite varstans under bryggprocessen. Men sen SW 3.0 så har jag inte upplevt några problem. Nu står det en B20+ i källaren, inkopplad, rengjord och i väntan på första bryggningen nu till helgen.
Det är väldigt smidigt att bara behöva skriva in receptet, tillsätta ingredienserna, starta och gå därifrån för att komma tillbaka 5-6h senare till färdigkyld vört redo för jäsning! Rengöringen tar ca 15 min och en del arbete med en svamp för att det skall bli helt rent men är inte särskilt ansträngande.
Jag instämmer i att det behövs en permanent plats, blir alldeles för jobbigt att lyfta fram då och då!