Problem med skum i fatölssystem med tapptorn
Halloj!
Jag installerade för ett tag sedan ett fatölsystem i köket hemma. Det finns plats för två fat i köksön, inkl. kylanläggning, kolsyretub osv. Från början så har den här installationen fungerat bra, gett öl som varit både lagom kolsyrad och utan onödigt skum. Efter att ha avverkat de första två faten så märkte jag att åtgången förmodligen inte var riktigt så stor för vad som var optimalt för hållbarheten på faten. De står lagrade i rumstemperatur, vilket om sommaren kan gå upp till 25-28 grader.
För att försöka komma till bukt med lagringstemperaturen så förgrenade jag cirkulationsvattnet som går upp och kyler tornet till en lång slang som jag helt enkelt virar runt fatet 5-6 varv. Sen på med en bit liggunderlag runt fatet för att isolera och slippa onödiga mängder kondens. Nu håller fatet ungefär 10-12 grader, svårt att veta exakt när det är svårt att mäta temperaturen på insidan av fatet.
Problemet som jag har fått nu däremot är att jag bara får skum från tappkranen. Alltså 90-100% skum. Jag har givetvis rengjort hela systemet när jag bytte fatet och sänkt kolsyretrycket på den här lagerölen från tidigare 2,2 vid 25 graders förvaringstemperatur till 1,1 vid 10 graders förvaringstemperatur för att bibehålla rätt CO2-volym. Men ändå har jag de här problemen...
Är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel?