Problem med skum i fatölssystem med tapptorn

Halloj!

Jag installerade för ett tag sedan ett fatölsystem i köket hemma. Det finns plats för två fat i köksön, inkl. kylanläggning, kolsyretub osv. Från början så har den här installationen fungerat bra, gett öl som varit både lagom kolsyrad och utan onödigt skum. Efter att ha avverkat de första två faten så märkte jag att åtgången förmodligen inte var riktigt så stor för vad som var optimalt för hållbarheten på faten. De står lagrade i rumstemperatur, vilket om sommaren kan gå upp till 25-28 grader.

För att försöka komma till bukt med lagringstemperaturen så förgrenade jag cirkulationsvattnet som går upp och kyler tornet till en lång slang som jag helt enkelt virar runt fatet 5-6 varv. Sen på med en bit liggunderlag runt fatet för att isolera och slippa onödiga mängder kondens. Nu håller fatet ungefär 10-12 grader, svårt att veta exakt när det är svårt att mäta temperaturen på insidan av fatet.

Problemet som jag har fått nu däremot är att jag bara får skum från tappkranen. Alltså 90-100% skum. Jag har givetvis rengjort hela systemet när jag bytte fatet och sänkt kolsyretrycket på den här lagerölen från tidigare 2,2 vid 25 graders förvaringstemperatur till 1,1 vid 10 graders förvaringstemperatur för att bibehålla rätt CO2-volym. Men ändå har jag de här problemen...

Är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel?

Sv: Problem med skum i fatölssystem med tapptorn

Xtrnisse skrev:

Halloj!

Jag installerade för ett tag sedan ett fatölsystem i köket hemma. Det finns plats för två fat i köksön, inkl. kylanläggning, kolsyretub osv. Från början så har den här installationen fungerat bra, gett öl som varit både lagom kolsyrad och utan onödigt skum. Efter att ha avverkat de första två faten så märkte jag att åtgången förmodligen inte var riktigt så stor för vad som var optimalt för hållbarheten på faten. De står lagrade i rumstemperatur, vilket om sommaren kan gå upp till 25-28 grader.

För att försöka komma till bukt med lagringstemperaturen så förgrenade jag cirkulationsvattnet som går upp och kyler tornet till en lång slang som jag helt enkelt virar runt fatet 5-6 varv. Sen på med en bit liggunderlag runt fatet för att isolera och slippa onödiga mängder kondens. Nu håller fatet ungefär 10-12 grader, svårt att veta exakt när det är svårt att mäta temperaturen på insidan av fatet.

Problemet som jag har fått nu däremot är att jag bara får skum från tappkranen. Alltså 90-100% skum. Jag har givetvis rengjort hela systemet när jag bytte fatet och sänkt kolsyretrycket på den här lagerölen från tidigare 2,2 vid 25 graders förvaringstemperatur till 1,1 vid 10 graders förvaringstemperatur för att bibehålla rätt CO2-volym. Men ändå har jag de här problemen...

Jag får det problemet om jag tar ett fat från kyla till värme, då beror det på för mycket kolsyra som släpper från ölen (min högst amatörmässiga gissning). Kan det vara så att du har satt kolsyran för högt?

Toffeln skrev:
Xtrnisse skrev:

Halloj!

Jag får det problemet om jag tar ett fat från kyla till värme, då beror det på för mycket kolsyra som släpper från ölen (min högst amatörmässiga gissning). Kan det vara så att du har satt kolsyran för högt?

Jag har gått efter den här tabellen när jag satt kolsyrenivån: https://www.upptappat.nu/content/6-faq-vanliga-fragor
Det ska inte vara för högt med 1,1. Men det är klart, om ölen kommer ur kranen med en varmare temperatur än vad det förvarats vid i fatet så borde ju resultatet bli att det släpper ifrån sig kolsyra. Jag har inte mätt temperaturen vid servering, men jag kan inte tänka mig att den är varmare där än i fatet, och i vart fall inte med någon dramatisk skillnad.

Kanske självklar men det kan inte vara så att du, när du meckade med kylanläggningen, råkade vika slangen eller dela en koppling litegran? Att du på något sätt lyckats skapa turbulens mellan fatet och glaset som du inte hade där tidigare? Jag vet tyvärr inte mycket mer än så. Många problem jag stött på utan förklaring har gått över av sig själv, eller återkommit oregelbundet tills jag lyckats förstå vad det varit. Oftast bryter det mot alla logiska förklaringar. smile

Toffeln skrev:

Kanske självklar men det kan inte vara så att du, när du meckade med kylanläggningen, råkade vika slangen eller dela en koppling litegran? Att du på något sätt lyckats skapa turbulens mellan fatet och glaset som du inte hade där tidigare? Jag vet tyvärr inte mycket mer än så. Många problem jag stött på utan förklaring har gått över av sig själv, eller återkommit oregelbundet tills jag lyckats förstå vad det varit. Oftast bryter det mot alla logiska förklaringar. smile

Jag kontrollerade det nu, man vet ju aldrig. Men nej, inga veck på slangen. Inga delade kopplingar heller.

En teori jag har är att ölen i fatet, som nu är under kylning, redan är kall, och att slingan från fatet till kylaren som inte är isolerad värmer upp ölet, vilket gör att det släpper kolsyra, för att sedan kylas ner igen i kylaren, fortsätta till tapptornet (som visserligen är kylt, men inte helt och hållet hela vägen) och där i kranen värmas upp lite ytterligare - och att detta gör att det i slutändan bara kommer ut skum.

Jag skulle ju kunna dra om slangarna så att alla slangar (båda slangarna från faten och både kyl- och returvattnet från fatkylningsslingan) går längs med varandra och i samma rörisolering. På så sätt skulle hela slingan från fat till kylare vara nedkyld till samma temperatur och man undviker temperaturväxlingar i ölet på vägen.

Nu ska jag först prova med att bara ta bort kylslingan från fatet så att ölet förvaras varmt igen, för att bara kylas ned i kylaren innan upptappning och se om det löser problemet.

Om ölet någon gång blivit för hårt kolsyrat... går det att ordna, eller kan det ha någon påverkan på ovan problem? Är för hårt kolsyrat öl (med bitter smak) för alltid förlorat?