Bakterier/virus i öl

Hallå där ute, är det någon som vet om och hur bakterier och/eller virus (sådana man själv blir sjuk av) kan leva och frodas i hembryggd öl? Jag gjorde en tjeckisk lager för ett par veckor sedan och kände mig lite hängig vid bryggningen, när jag tappade om den ett par veckor senare så provsmakade lite och fick mig en rejäl magkörare på kvällen! Har lagrat och flaskat men vågar inte provsmaka.... vad tror ni? Sammanträffande eller har jag gjort en riktig bakteriebomb!

Sv: Bakterier/virus i öl

Skulle inte tro det. Men eftersom det inte handlar om distribution så är det bara att provsmaka ju. Tänk på hur processen ser ut vid bryggning. Eller har du loskat i vörten innan jäsning? Det ska rätt mycket till.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Alkohol och humle tar ju kål på det mesta, men om det biter även på virus är väl frågan? Eller andra bakterier?

Historiskt sett har man ju pimplat öl då det varit det säkraste sättet att få i sig vätska, jämfört med det vatten som fanns invid byar etc.

Nu ligger jag bara här i soffan och spekulerar, det finns säkert bättre fakta någonstans.

Styrkta av era svar tog jag mod till mig och det var som ni misstänkte riskfritt! Det visade sig vara en habil och välsmakande lager! Tack för hjälpen! Skål!