Jag ser ingen anledning att ha en cylinderkonisk tank om man inte är ute för att ta till vara på co2 som bildas under jäsningen. Är man bara ute efter att tappa av jästen från botten för man inte kan hantera hävert eller nån liknande anledning, kan man ha en vanlig jäshink och montera på en tappkran nere vid botten på ena sidan. Sedan kan man luta hinken något. När det sedan är färdigjäst är det bara att tappa av i botten.
Å andra sidan ser jag ingen anledning att inte ta till vara CO2:n som bildas. man slipper omtapningar med risk för co2 kommer in ( det är ju övertryck av CO2 i kärlet). Man spar CO2. Riskerar inge föroreningat från CO2 gasen ( dok en obetydlig risk).
Det finns ingen anlednig det skulle skumma mer än andra metoder vad jag vet. Möjligen om du tänker på att man annars inte har CO2 i ölen när man tappar på flaska och tillsätter socker till flaskorna, men då försviner ju vitsen också med Cylinderkonisk jäskärl. Om man tappar om till flaskor får man ha mottrycksfyllare eller beergun så man får det övertappat utan att behöva få bottensats senare i flaskorna.
Som jag ser det är anledningen att ha cylinderkoniska järkäl för att få ölen CO2:ad , ta bort moment när syre kan komma åt ölen och kunna tappa av ett öl som saknar bottensats. Det är ju en stor fördel med cylinderkoniska jäskäl att kunna just åstakomma dessa 3 fördelar.
Se på amerikanska små CK-kärl, att dom har ordentlig åtskruvning och tryckmätare.
Har fuderat lite själv att skära av botten på ett av mina corneliusfat och sätta på en korna i botten och en kran längst ner. Resten som anslutningar och lock är ju färdigt och det är rätt storlek, samt att det inte tar mer plats i diametern än dom andra faten. Det blir lite högre men jag har plats till locket i frysboxen så det skall gå på höjden också.