Kan man göra en "konisk" jästank i pyramidform?

Jag vet att frågan blev matematiskt sätt ganska konstig men så här ligger det till. Jag vill kunna nyttja viss fördelar som har beskrivits om cylinder+koniska jästankar. Det är främst möjligheten att på ett enkelt vis tappa ur ett smakprov/mätprov under jästiden för att lära mig hur ölen utvecklas under jäsningen. Jag har en kamrat som kan tillverka denna jästank i rostfritt stål men han har svårt för att göra den konisk. Kan man då göra den i formen av en pyramid? Det blir, antar jag, svårare att hålla rent men finns det flera brister i en pyramidisk form?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Kan man göra en "konisk" jästank i pyramidform?

Meningen med en cylindrokonisk botten i jästanken är väl enbart att man ska kunna tappa ur bottensatsen via en kran i botten?
I så fall ser jag inga problem i att istället ha en fyrkantig (kubokonisk? rätblockokonisk?) form förutom det du just sa, det kanske är svårare att hålla rent. Sedan kan det ju tänkas att bottensatsen 'biter sig fast' i viklarna och inte rinner ner som den ska. Men det blir i alla fall inte sämre än vanliga jäshinkar.

Vinklar du ner den mycket så går det nog, annars fastnar det nog en del i vinklarna.

Men varför inte göra den 8:a kantig då aviker den inte så mycket från den cylindriska och det blir inte sådana bestämda vinklar där jästen har svårt att kasa ner.

Jag har tänkt på åttakantig också men jag resonerade som så att då blir det åtta vinklar istället för fyra som jäst, bös och smuts i största allmänhet kan fastna i. Men så kanske inte blir fallet? Jag är tacksam för mera åsikter.

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Nej där tänker du fel. Jag har rätt stor erfarenhet när det gäller rengöring av riktigt stora käl för Chemikalier och petroliumprodukter.
I stället för en vinkel på 90 grader får du 2 på bara 45 grader och bara där fastnar det bara en bråkdel i 45 gradaren mot  90 gradaren.
Men den största fördelen är att du liksom drar in plåten mot mitten, eller skall jag säga ett du får inte hörn som sticker ut. Resultatet att du får en betydligt bättre fallvinkel.  Men en 4 kantig konstruktion så kommer du att få riktiga högar i hörnen där du med en 8 kantig bara skulle lite lätta spår.
Med samma konhäjd skulle jag uppskata du får undet 5 %  i varje hörn på en 8 kantig mot en 4 kantig och eftersom det är dubbett så många härn så är du ändå bara uppe i 10 % mot en 4 kantig.
Sedan är det en annan aspekt på det - Vinsten med cylinderkoniska kärl är att du spar trycket av co2:n som bildas så att du inte behöver tillsäta varesig socker eller co2 ( fören du börjar konsumera av den ). Du får den egna co2n att bli co2 i den slutliga ölen. Problemet är ju jästen som man vill få bort, men det har man ordnat med en kon och en tapkran längst ner. För att se om ölet är som det ska har man en provtagnigs tapp en bit över botten.
Nu är ju det att eftersom man eftersträvar att  att man skall få co2 tryck i ölen när den är i tanken så blir det en hel del tryck mot kälets väggar och en 4 kantig konstruktion är inte så bra på att ta upp sådana krafter utan att väggarna bågnar utåt. en 8 kantig skulle stå mot ett inre tryck betydligt bättre.  Det är lättare att säta på ett effektivt stödband för trycket också.
Mer proffesionella tankar har ordnat någon form av kylning på tanken. I det här fallet lämpligen några kylsköldar ( man kan ta på varannan flatsida. Sedan isolering utanpå och ytterst har dom en täckplåt som är förkopprad så det ser riktigt bryggeriaktigt ut och snyggt. Det gör att dom kan ha dom stående i rumstemperatur. Enklast är natuligtvis att ha dom stående i kylrum men kyleffekten blir inte lika effektiv och det kan inte regleras indevidiuellt för olika öltyper.
Själv har jag tänkt göra minst en när jag får tid men jag skall bara ha den i en frysbox som jag har en styrning till och då får samma temp till alla ölen i frysboxen tyvär.

Har precis kommit hem efter ett besök på Falköpings bästa pub. Där träffade jag min kompis som ska bygga min jästank och nu har vi några mera funderingar. Kanske borde den vara cylinderkonisk trots allt. Frågan är om man kan får tag på en färdig kon. Kanske storköken använder sig av rostfria trattar? Eller är det någon annan som har några idéer. Den behöver inte vara särskillt stor. Själva tanken är inte tänkt att rymma mycket mera än 12-13 liter.

Har svårt att förstå varför det är så svårt att tillverka en någorlunda rund form. Det är väl bara att skära ut två spetsiga 'halvmånar' och böja dem runt någon form och sedan svetsa ihop dem?

8 Senast ändrad av uffe_i_falköping (2006-11-12 01:05:37)

Jag är som sagt inte praktiker. Jag vet inte svaret. Min kompis tvekar lite inför det hela. Om det nu beror på att hans kunskap tryter eller att att det är svårt har jag faktiskt ingen aning om.

Har funderat lite på det där. Frågan är om inte 8-kantigt är bättre än en rund när det gäller små kärl.

Man får plana ytor där man kan festa anslutningar och det är lätt att svetsa på en liten kammare utanpå där man kan cirkulera kallt vatten i. Stora proffesionela kärl har ju en störe cirkel så där är det lättare att få täta anslutningar, men små diametrar kan man få läckproblem genom den lilla diameten skatar väldigt kurvig festyta för anslutningar.
Vinklarna på 45 grader är så små att dom är försumbara som hörn.
Man skall bara se till att man har en fallvinkel på minst 60 grader, då stannar inte jäst och annat kvar i konens sidor. Mer vinkelbgår också men då blir kornen onödigt hög.

Till Skål - såvitt jag vet är det inte så vanligt att ha tryck i de cylindrokoniska jäskärlen. Kolsyrningen brukar göras i separata tankar.

11 Senast ändrad av jianon (2006-12-22 08:47:33)

Det är mycket vanligt att jäsa med tryck i cylinderkoniska jäskärl. I alla fall gör man så på bryggerier.

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

En av fördelarna med ett jäskärl med tapp i botten är väl just att man kan tappa ur bottensatsen underifrån och sedan fortsätta med sekundärjäsning direkt. Så varför inte ha en trycktålig tank och köra tryckjäsning direkt, bara man kan undvika alltför stor skumbildning vid omtappning till flaskor/fat.

13 Senast ändrad av Skål (2006-12-23 06:57:54)

Jag ser ingen anledning att ha en cylinderkonisk tank om man inte är ute för att ta till vara på co2 som bildas under jäsningen. Är man bara ute efter att tappa av jästen från botten för man inte kan hantera hävert eller nån liknande anledning, kan man ha en vanlig jäshink och montera på en tappkran nere vid botten på ena sidan. Sedan kan man luta hinken något. När det sedan är färdigjäst är det bara att tappa av i botten.

Å andra sidan ser jag ingen anledning att inte ta till vara CO2:n som bildas. man slipper omtapningar med risk för co2 kommer in ( det är ju övertryck av CO2 i kärlet). Man spar CO2. Riskerar inge föroreningat från CO2 gasen ( dok en obetydlig risk).

Det finns ingen anlednig det skulle skumma mer än andra metoder vad jag vet. Möjligen om du tänker på att man annars inte har CO2 i ölen när man tappar på flaska och tillsätter socker till flaskorna, men då försviner ju vitsen också med Cylinderkonisk jäskärl. Om man tappar om till flaskor får man ha mottrycksfyllare eller beergun så man får det övertappat utan att behöva få bottensats senare i flaskorna.

Som jag ser det är anledningen att ha cylinderkoniska järkäl för att få ölen CO2:ad , ta bort moment när syre kan komma åt ölen och kunna tappa av ett öl som saknar bottensats. Det är ju en stor fördel med cylinderkoniska jäskäl att kunna just åstakomma dessa 3 fördelar.

Se på amerikanska små CK-kärl, att dom har ordentlig åtskruvning och tryckmätare.

Har fuderat lite själv att skära av botten på ett av mina corneliusfat och sätta på en korna i botten och en kran längst ner. Resten som anslutningar och lock är ju färdigt  och det är rätt storlek, samt att det inte tar mer plats i diametern än dom andra faten. Det blir lite högre men jag har plats till locket i frysboxen så det skall gå på höjden också.

Det är givetvis bra att ta vara på koldioxiden men det behöver inte innebära att man har fullt tryck i kärlet hela tiden, för högt tryck i början lär vara negativt för jäsningsprocessen.

Jag är inte säker på att jag sett tryckmätare på små "ck-kärl" däremot runda termometrar och jäsrör. En del tillverkas också i plast och är inte gjorda för tryck.

Jag har läst någonstans att man kan jäsa vid c:a 0.6 bar optimalt. Givetvis bygger man upp ett tryck senare under lagringen. Men det krävs en rejäl konstruktion för att ha fullt tryck och det tror jag inte alla cylidrokoniska kärl är byggda för förutom en del mindre för hembryggarbruk. Dessutom "ockuperar" men sitt dyra ck-kärl på lång tid om man ska lagra ölet färdigt där, särskilt för starka saker. Då kan det nog vara bättre att slutlagra i Corneliusfat och kanske kolsyra i efterhamn från tub eller prima. Det lilla "grums" man kan få då brukar inte besvära mycket och kan försvinna i de första glasen.

Jag tror mest på vinsten med att slippa tappa om och kunna avlägsna jäst och annat under jäsningens gång. Men det är klart, tål kärlet tryck kan man givetvis uttnyttja den fördelen i slutet av jäsningen. Omtappning till Corneliusfat kan ju också enkelt ske utan att syre kommer åt och även under tryck om så önskas/är möjligt.