När ska man tappa om

Det har diskuterats en del om man ska tappas om sin öl eller inte. Själv har jag inte gjort det sedan jag först fick höra att man inte prompt behöver. Eftersom jag ville pröva att torrhumla så fick jag för mig att tappa om min senast bryggd. En mörk ale, inte allt för bitter som jag kallar för höstöl. Jag lät den jäsa varmt i 8 dagar och sedan tappade jag om den. Nu undrar jag om jag ska förvänta mig att det ska börja pluppa i röret igen eller om det ska vara stilla? Hur vet man att det är dags att tappa om?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: När ska man tappa om

När du har tid smile

Lite mer seriöst så är det några få faktorer som avgör när det är lämpligt att tappa om.
När ölet nästan eller helt jäst ut. Dvs när jäsningen i princip avstannat helt. Om du är osäker så ta ett prov och kolla SG med en hydrometer. Ta den två gånger med en dags mellanrum. När SG inte sjunkit mellan mätningarna så är det dags att tappa om.

Efter omtappningen så är det bra om ölet får stå lugnt och stilla i någon vecka. Torrhumlar du ska smak och arom få en chans att lösa ut sig i ölet. Eftersom det står i rumstemperatur så går det betydligt saktare än när man tillsätter humle i koket.

För mig så sjunker i regel SG ytterligare 1-2 punkter under en vecka. Dvs jäsningen fortgår i sakta tempo.

Under denna tid så klarnar dessutom ölet betydligt jämfört med efter den första jäsningen.

Om man jobbar i veckorna är det oftast enklast att tappa om/upp efter jämna veckor på helgen.
Ölet bryr sig inte om det utan utvecklar sig i sin egen takt.  Men det några dagar hit eller dit spelar inte någon roll.

Om man har en pigg och bra jäst så har öl en förvånansvärt stor hållbarhet och tål att stå länge utan att bli fördärvad.
Så man behöver inte oroa sig för att ölet står ett antal dagar "för länge" på primär, sekundär eller lagring.

Mina öl jäser alltid ut så fort 1 vecka på primär och 1 vecka sekundär.Eller hur länge kan  den sedan stå på sekundär, innan man buteljerar. om värdet är 1012. Primar jag med socker i flaskan, blir det inte för mycket för kapsylen, en del av mina  jäser ner till 0 eller är det någon detalj jag missar, exempel att alla typer av socker inte blir utjästa

Tror inte jag förstod vad du menar? Vad menar du jäser ned till 0? 1.000? Det låter skumt isåfall. Vad har du för recept? och mäter du rätt?

/Fredrik

Exakt ner till 1000. Har en egen teori att jästen inte jäser ut all typ av socker. och att mitt mäsk kok inte håller rätt temp pga att jag har lite svårt att få upp tempen i mitt Mäsk/lakkärl av en 30 l jästunna, och OG är 1062 men bara av vissa socker typer. Den ölen som står i primären nu är mäskad i kastrull och noga temp mätt i temp 50 gr 15min 55 gr i 15 min 68 gr i 60 minuter urlakad i borrad jästunne typ i 78 gr OG blev 1060 den slutar jäsa vid 1012 för mig är det konstigt, och vet inte om jag törs buteljera med sockerprimning i flaska (2 sockerbitar i 50cl flaska )och om det finns några råd om hur länge den ska stå kvar i primären på 1012 som den stannade på  efter 10 dagar.  Är det normalt OG 1062, efter 8 dagar 1012, 15 dagar 1012