Nybörjare,, blir detta vettigt?

Hej!

Helt ny på det här med ölbryggning, men tänkte prova på det.
Sitter och försöker få ihop en trevlig engelsk ale att prova att göra som första försök.
Tänker mig att jag ska kunna få ihop runt 15 liter totalt.
kommer koka så jag har runt 8 liter vört som jag kommer späda med kallvatten till 15 liter.
Om jag inte får tag i en större gryta.

tänker mig ett recept som ser ut så här:

1,5 kg muntons light spraymalt.
0,5 kg muntons medium spraymalt.
0,3 kg crystal 100 (steepad)

70g east kent golding kottar, 30 min.
20g east kent golding kottar, 10 min.
10g east kent golding kottar, 0 min.

safale s04 torrjäst.

Får när jag räknar via brewersfriends kalkylator:

öb: 1,054
fb: 1,014
abv: 5,32%
ibu: 29,24

är ute efter en lättdrucken ale, verkar det vettigt? Något jag ska ändra på?
Kollat runt efter nån form av basrecept att gå efter men känner det blir väldigt snurrigt för en nybörjare ofta..

Tack på förhand!! :-D

//Wille

2 Senast ändrad av Perwaste (2017-11-05 09:42:00)

Sv: Nybörjare,, blir detta vettigt?

Jomen, det ska nog gå bra.

Jag har inte testat just så, med extrakt, men en hastig blick på proportionerna stämmer nog.

Efter en timmes kok kommer du troligen ha runt 11 liter kvar i grytan. Omkring så. Sen kommer du att tappa lite till för humlen, den drar åt sig.

Hur tänkte du göra med humlen? Bara rakt ned, eller i små humlepåsar? De kan vara praktiska när man ska ta ur humlen.

Har grytan tappkran? Isf är det en tanke att ha antingen påsar och/eller ett filter på insidan. Annars är det garanti på att det sätter igen. Jag vet....

Har kalkylatorn räknat med att du fyller åter med vatten till 15 liter?

En bra termometer är väldigt bra att ha så du har koll på t ex att inte pitcha jästen för varmt.

Sen om du vill halvera 30-givan och häva i den ena vid 60 och spara den andra halvan till torrhumling? Kolla i kalkylatorn vad du får för värden då.

Lycka till, det där kommer bli gott!

Tack för svaret! Låter ju lovande!

Tänkte hälla humlen rakt ner i koket och sedan sila den när den ska ner i jästunnan.

I kalkylatorn har jag räknad "15 liters batch at fermentor" och "8 liter boil size" då jag tänker använda en 12 liters gryta jag hittade här hemma. så det borde väl vara inräknat om det står så? är helt grön på o räkna ut recept. men siktade på ibu runt 30 så den blir lagom "lättdrucken" för familjen o provsmaka till jul.

räknat på totalt 30 minuter kok tid med humlen, är det för lite?

Om jag ändrar till:
35g vid 60min kvar.
35g vid 30min kvar.
20g vid 10min kvar.
10g vid kokets slut.

får jag IBU på 35.

blir själva ölet bättre av att koka 60 minuter?
Vill som sagt var ha en ganska len Ale första koket, för att ge mig på lite häftigare grejer för min egen skull senare. :-)

mvh//Wille

Nu kanske jag är ute å cyklar här, men jag tror nog du kan hålla din ursprungliga plan med koktid etc, har för mig att det funkar så med extrakt. Har du bara stöpt din Crystal 100 så tror jag inte du behöver koka mer än vad humlen kräver. Isf 30 min.

Här får gärna någon mer kunnig rätta mig.

Och då förstår jag dina tankar om vattenmängder etc i koket.  Sen när du kommer in i det mer, efter denna gång, blir det större grytor etc :-)

Om du till äventyrs skulle ha sådana där mindre tvättpåsar över skulle du kunna ta dem och använda till humlen. Det besparar en del möda.

Håll oss uppdaterade om resultatet.

Då kör jag enligt min första plan! :-)

Har nu beställt grejerna och har jag bara fått hem grejerna i veckan så börjar de bryggas på fredag!

Tack för hjälpen så ska jag hålla er uppdaterade! :-)

mvh//Wille

Nu är det 15 liter i jästunnan! började bubbla redan efter 1 timme,, o bubblar rejält!
Fick ett OG på 1,052 så ganska nära vad jag siktade på. bara vänta 2 veckor nu då! :-)

Japp, då är du igång, grattis :-)

Nu har det stått på jäsning sedan den 10/11. de första dagarna bubblade det i stort sett hela tiden, men sedan i onsdags har det bara varit någon bubbla i minuten. Och nu är det 1 bubbla per 5 minuter ca. är detta normalt? tanken är att tappa på flaska den 24/11.

mvh//Wille

Jodå, helt normalt.

Har du en hydrometer? Mät med den i 20°C så ser du vad du har för värde. Inte helt nödvändigt, men det ger en fingervisning om var du är, och kommer landa.

Oavsett värde kan du flaska i helgen som kommer, utan att vara orolig.

Tack! Låter kanonbra! tänkte mäta med hydrometer på fredag i samband med flaskning. Vill inte vara i tunnan i onödan innan.

Råkade få hem en BIAB påse med nu,, och lite malt mm..

hmm... tyckte nog de va lite roligt de här me ölbryggning... tongue

Avsmakning förra helgen! sitter med en i handen nu! vännerna blev otroligt överraskade av smaken. :-)
Liknar en newcastle i smakerna, men lite mer bitter med längre eftersmak. och mer tryck..
landade när jag räknad og-fg +0,2 för kolsyrejäsning på 5,7%.

ska flaska öl nr 2 imorn. en Apa med cascade och ammarillo.. BIAB..

Håller på o bygger ett bryggverk på 50L nu.. tillgång till stor mekanisk verkstad e praktiskt ibland... :-)

Blev rätt biten av de här. skit kul ju! :-)

Tack så jätte mycket för hjälpen Perwaste!

Vad kul, grattis smile
Och fantastiskt med en varkstad, bara att köra på!

Blev rätt biten av de här. skit kul ju! :-)

Intressant med öl som man skiter kulor av:-)