Humlefundering

Jag har tänkt att brygga en lågalfa smash i helgen men har en fundering.
Det recept jag tänker mig följa har en humle med alfasyra på 1,6% totalmängd 100g till 10l färdig vört efter kok. Min tanke var dock att dubbla mängden öl till 20l och har den mängd malt och jäst som behövs till 20l men dock missade jag att dubbla mängden humle men jag inser dock att den humlen jag fick hade en alfasyra på 4% funkar det med detta eller kommer smaken bli tam? Räcker 100gram humle (styrian golding) Till att ge någon arom och smak till 20l? Har lite dålig kolla på detta då jag tidigare mest bryggt ale åt IPA hållet.
Har en hel del annan humle så jag har möjligheten att lägga till citra, chinook eller cascade (dock är det ju då ingen smash längre.. smile)
Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?

Sv: Humlefundering

Jag hade justerat alfanivån till 4% på den humlen i BeerSmith och ändrat mängd på framförallt bittergivan för att ge samma IBU som grundreceptet på 1,6%.

Vet inte om du redan bryggt ölet, men generellt när det gäller att kopiera recept och/eller skala om det att se till att dels kolla upp rimligheten i receptet. Till exempel vilket utbyte av malt o humle har receptet antagit? Sedan behöver man justera efter sina egna normalvärden på utbytet av malt o humlebeska.

Sedan som du själv insett så måste man ta hänsyn till om alfasyran skiljer sig åt så måste man räkna om det också.
Framförallt med avseende på beskan och till viss del på senare humlegivor.

Hej, tack för återkoppling. Nu blev det som så att jag gjorde en 10l i slutändan då jag läste på fel humlepåse.... Var en alfasyra på 2.6%.  Var även lite orolig för att det rent smakmässigt (arom och doft) skulle kunna bli lite som ett blaskigt te eller kaffe även om bitterheten finns där. Vet inte om det är risk för det men onödigt att chansa. Borde kanske köpa beersmith till datorn också, har det på telefonen men använder det sällan då jag hitintills endast gjort öl på andras recept.

BeerSmith på datorn funkar lika väl som på telefonen, men  är möjligen enklare att greppa på stor skärm. Du bör definitivt använda det även om du kör andras recept. Det är bara att trycka in dem i BeerSmith så börjar du få rätt siffror på det hela precis som Kenneth är inne på. Beska,  IBU:n, är inte så mycket en fråga om din specifika utrustning så dessa värden kan du ta för goda redan från början. Vörtstyrkan, OG/SG, blir dock helt beroende av ditt utbyte, Brewhouse efficiency, mätt i BeerSmith i procent. Här måste du mäta vad du gör och uppskatta hur nära du kommer. Säger receptet ett OG på 1050 och du landar på 1040, vet du att du måste ta mer malt nästa gång. Recepten anger ofta antagen effektivitet, ofta runt 70 procent. Det kan väl vara en bra start för ett första antagande även i "ditt" BeerSmith.