Kolsyrejäsning

Tjena!
Ni här inne som är bra på att tänka och ni andra med erfarenhet..... smile
Om man jäser vid 8 grader, höjer till 10 och sen kanske diacetylrast eller kanske inte? Och sen krachar vid -1, för att sen lagra en tid vid +1.
Vad bör man sikta på för nivå på kolsyra om man går på tabell, låt oss säga 2.6 vol kolsyra?
Om man nu skiter i diacetylrasten och bara ser till jästempen. 10 grader som högst. Då säger den 1.3 bar där. Blir det rätt då om man ställer övertrycksregulatorn på 1.3 bar och sen jäser där. Blir det då 0.7 bar vid sänkning till +1 grad? Ska det fysikaliskt stämma? Har inte testat då utrustning inte uppnått förväntningsläget vid ekonomitillfället..... (uppgraderar kontinuerligt)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Kolsyrejäsning

Jag jäser all min öl under tryck och min erfarenhet är trycket sjunker rätt mycket vid kallkrasch. Har inget belägg för att det är rätt men jässchemat ser ut så här, primärjäsningen (10°) sker vid 0,5bar, när det är dags för D-rast (16°) stänger jag ventilen och trycket stiger till 1-1,3bar lite beroende på hur mycket socker det finns kvar i ölen. Vid kallkraschen (2°) sjunker trycket till runt 0,4-0,6 bar lite beroende på hur stor gasfickan är. Jag kompletterar därför med kolsyra för att nå önskat jämviktstryck som brukar ligga kring 0,9-1,2 bar.
Ventilen jag använder är ställbar mellan 0,5-1,0bar så det är nog den största anledningen till hur jag gör.

Ok... Kör du alltid d-rast? Det har jag slutat med tror jag. Har hoppat det dom senaste gångerna. Tror jästen tar hand om det ändå om man är tillräckligt tålmodig......
Vad har du för övertrycksventil? Jag byggde mina själv då jag inte hittade vettiga. Såg sen att humle har ju.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag köpte mina ventiler på Esska.se Byggde mina första jäskärl våren 2014 och hittade inte något vettigt förutom den på Esska.
Brygger 30liter åt gången och svetsade därför ihop kärl som passar i Netonets party cooler. Har blivit lite av set and forget. Häller över grönölen varm i kärlet och kör No Chill. Pitchar jästen dagen efter och låter jästen komma igång utan mottryck en dag. Därefter följer 1vecka med 0,5bar, 1vecka D-rast med stängd ventil, 1 vecka kylning som avslutas med att jag trycker över ölen till nytt fat som är preparerat med gelatin och ev humle (om ölen ska torrhumlas). Sen klarnar och kolsyrar jag ölen någon vecka.

Jo jag kör fortfarande D-rast, har t o m funderat på att starta D-rasten redan efter 3 dagars primärjäsning och låta jästen jobba klart i 16° trots att jag brygger lager. Egentligen inget som behövs, jag har inte bråttom.