1 Senast ändrad av Kiwi (2016-09-05 00:53:22)

Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Hej bryggarvänner!

Använt BeerSmith sedan tidigare med gott resultat när det handlat om extraktbryggningar men nu när det blir dags för den allra första all-grain bryggning känner jag mig lite vilse. Skulle vilja be er om hjälp med både mäskprofil samt en receptkoll så det inte blir för mycket eller för lite av det ena eller andra.

Vill att ölet ska ha en tydlig arom av hallon och luta åt det röd-rosa hållet, ungefär som ett rosévin, men inte ta över så att det blir sliskigt. Det får gärna vara grumligt som ett veteöl.

Som jag förstått så jäser hallonöl ut ordentligt och lämnar mycket fruktsyra efter sig, tänker att man kan kompensera detta med carapilsen?

* Extra pale premium pilsnermalt (Weyermann) - 1.75 kg
* Vetemalt (Weyermann) - 1.75 kg
* Carapils (Weyermann) - 0.75 kg
* Hallonpuré - 4 kg
* Saaz humle - 10-12 IBU
* Safale US-05

Skål! smile

http://oi65.tinypic.com/2uqcbps.jpg

Sv: Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Det kan vara lite svårt att få en bra balans på ett fruktöl, framförallt kan det bli väldigt syrligt precis som du är lite orolig för.
Vad som behövs är att få lite maltsötma som balanserar syran i hallonen.
Jag skulle nog i första hand försöka styra restsötman med mäsktemperatur o tiden för mäskning.
Som du skriver så kan man också ta en ljus karamellmalt fast där är det lite svårare för att det finns en risk till "sötsliskighet" om du tar för mycket ljus karamellmalt.
Jag rekommenderar att du inte tar mer än cirka 5% ljus karamellmalt och gör en enkel infusionsmäskning på cirka 68 grader i 60 minuter.
Mängden hallonpuré kanske du inte ska ha mer än 50% av maltmängden.

Receptet skulle då förslagsvis bli
* Extra pale premium pilsnermalt (Weyermann) - 1,75 kg
* Vetemalt (Weyermann) - 1,75 kg
* Carapils (Weyermann) - 0,175 kg
* Hallonpuré - 1,8 kg
* Saaz humle - 10-12 IBU
* Safale US-05

Purén skulle jag tillsätta efter ungefär en veckas jäsning för att inte alltför mycket av doft o smak inte ska försvinna.
Ett råd är att pastörisera purén om den inte redan är det.
Enklast är att värma purén till c:a 75 ºC och kyla ner den snabbt i ett vattenbad eller liknande.