DIPA fundering

Hej, jag tänkte ta mitt favoritrecept på en IPA och göra en DIPA. Funderar på om det fungerar bra att köra på som vanligt med dubbla humle- och malt-mängder men med samma jäst. Jag kör med Safale US-05  och huvudfunderingen är om den inte kommer att klara av att jäsa ut ordentligt. Orginalet landar på runt 6% men tyvärr har jag ingen känsla för vad DIPAn skulle landa på.

Vad brukar det bli för skillnad i alkoholhalt mellan en IPA och en dubbel IPA?

... och en extra fråga: är jag ute och cyklar/är jag dum i hövve när jag tror att en DIPA är tillverkad som en IPA men med dubbla mängder malt och humle?

EDB - Everyday brewery... you know you should do it.

Sv: DIPA fundering

EDB skrev:

Hej, jag tänkte ta mitt favoritrecept på en IPA och göra en DIPA. Funderar på om det fungerar bra att köra på som vanligt med dubbla humle- och malt-mängder men med samma jäst. Jag kör med Safale US-05  och huvudfunderingen är om den inte kommer att klara av att jäsa ut ordentligt. Orginalet landar på runt 6% men tyvärr har jag ingen känsla för vad DIPAn skulle landa på.

Vad brukar det bli för skillnad i alkoholhalt mellan en IPA och en dubbel IPA?

... och en extra fråga: är jag ute och cyklar/är jag dum i hövve när jag tror att en DIPA är tillverkad som en IPA men med dubbla mängder malt och humle?

Jag rekommenderar jästen White Labs Pure Pitch WLP001 California Ale, istället för Safale US-05.

Och använd dessutom en "magnetomrörare" för att få mer -och piggare- jäst.

Jästrekommendationen ovan är bra. Du har dock otaliga andra alternativ eller helt enkelt två packet US05.

Investera hundralappen i BeerSmith till datorn eller telefonen. Det tar bort gissningar i det hela. En dubbelipa kan mycket väl vara dubbelt upp, men det vanligaste är.nog mycket mer humle och en del mer malt. Dubbla mängden malt i samma volym blir rejält kraftigt. Fördelen med BeerSmith är att det finns mängder med recept som du kan kolla på också. Antingen brygga dem slaviskt eller låta dig inspireras.

Angående skillnaden mellan ipa och dubbel-ipa: 50 % mer malt, dubbelt så mycket humle.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Läser man lite om IPA/DIPA verkar det vara mer vanligt att tilsätta socker vid slutet av koket av en DIPA istället för att öka maltmängden. Betydligt billigare då den ändå ska jäsa ut torrt och inte ha så mycket maltkaraktär i smaken. Har iofs aldrig bryggt en DIPA själv men det låter rätt rimligt tycker jag.

Gorlami skrev:

Läser man lite om IPA/DIPA verkar det vara mer vanligt att tilsätta socker vid slutet av koket av en DIPA istället för att öka maltmängden. Betydligt billigare då den ändå ska jäsa ut torrt och inte ha så mycket maltkaraktär i smaken. Har iofs aldrig bryggt en DIPA själv men det låter rätt rimligt tycker jag.

Det hör till undantaget snarare än regeln att ha socker i en dubbel-ipa, och definitivt inte så mycket så att man täcker upp skillnaden mot en vanlig ipa.

Den första öl som kallades dubbel-ipa kom till genom ett misstag; när Vinnie Cilurzo jobbade på Blind Pig Brewery råkade han ha i 50 % för mycket malt. För att kompensera dubblerade han humlemängderna. En annan föregångare var Rogue Imperial IPA, där användes 100 % maris otter. Pliny the Elder har små mängder socker, <10 %.

Bara för att jag inte ska framstå som väl "tillåtande" i mitt första svar. Jag har en åsikt om vad DIPA bör vara (och det är inte dubbla mängden av allt). Mitt tips om BeerSmith var för att det är svårt att ge ett recept när jag inte känner till förutsättningarna smile

Tittar man på tyddefinitioner ger SHBF respektive BJCP nedan.

SHBF:
OG >1.075
FG  >1.012
Alkohol (vol%) >7,8
IBU >75
Färg (EBC) 16-40

BJCP:
OG: 1.065 – 1.085
IBUs: 60 – 120
FG: 1.008 – 1.018
SRM: 6 – 14 (cirka 1/2 av EBC)
ABV: 7.5 – 10.0%

En smack in the middle DIPA är således cirka:

OG 1.075
FG 1.013
IBU 90

Omsatt från ett "vanligt" IPA-recept skulle det innebära cirka 1,5 x malten och nära dubbla humlemängden, men det beror så klart på vilket recept man startar med. Jag själv har kört med socker i relativt små mängder (under 10%) för att få ned FG, men jag har också bryggt utan socker alls. Har ingen preferens, men då brygger jag inte DIPO:r regelbundet.

Hej igen,

Tack för alla tips!

Nu har jag skissat vidare och det lutar åt att jag kommer köra med 40% mer malt än orginalreceptet (som är på 1kg malt/4L vört). Sen dubblar jag humlemängderna rakt av under koket och torrhumlar med 48g Simcoe (Till 24L).

Dvs. till 24L:

Till mäskningen:
8 kg Pilsnermalt
0,34 kg Carapale

Till kokning:
72g Chinook under första halvan av koket och 116g Simcoe under andra halvan.

Till jäsning:
2 pkt Safale US-05 (Går på din linje Bo i och med att jag vill göra så lite avsteg som möjligt från orginalet)

Till torrhumlingen:
48g Simcoe

Vad tror ni, låter det rimligt?

Det är alldeles för lite humle, du behöver minst det dubbla. Och det är vid kokslut respektive torrhumling du ska brassa på, minst 200 g sent i koket och minst 100 g som torrhumling.

10

Det låter rimligt  (du får ju justera om din effektivitet är långt mycket bättre än 70%  eller om humle skulle vara av en rejält högalfaskörd).

Ett tips dock är att möjligen blanda in någon mer humle i spel. Det blir lätt lite endimensionellt med bara simco (chinooken ger inte mycket mer än bitterhet innan 30 min kvar). Ska du ändå satsa på mycket malt och humle, skulle jag köpa in någon extra sort. Humlegården brukar rea ut gamla skördar för typ 49 paktet. De må ha tappat lite alfastyrka, men eftersom de lagrats rätt skulle jag inte ha något problem med att köra in det också (men då sätta ned styrkan för beräkningen till ca hälften kanske).

ekstedt skrev:

Det hör till undantaget snarare än regeln att ha socker i en dubbel-ipa, och definitivt inte så mycket så att man täcker upp skillnaden mot en vanlig ipa.

Den första öl som kallades dubbel-ipa kom till genom ett misstag; när Vinnie Cilurzo jobbade på Blind Pig Brewery råkade han ha i 50 % för mycket malt. För att kompensera dubblerade han humlemängderna. En annan föregångare var Rogue Imperial IPA, där användes 100 % maris otter. Pliny the Elder har små mängder socker, <10 %.

Det är säkert helt korrekt som du säger men det verkar råda delade meningar om hur man faktiskt bör göra. Jag läste boken IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale av Mitch Steele. En del förespråkar socker då man vill ha en öl med högre alkohol där humlen verkligen får skina utan att man för den sakens skull ökar ölets kropp vilket du gör med mer malt. Men smaken är ju som baken smile

Nu står den och bubblar! Stort tack för all hjälp! 

Det blev lite socker i trots allt (5% av mängden malten). Jag behövde få upp styrkan lite och jag var rädd att det skulle bli lite högt FG om jag bara ökade mängden malt. Speciellt som jag använde US-05.

Jag återkommer om resultat inom kort, men med tanke på hur det luktar så har jag höga förväntningar ????.

Nästa blir en Saison med ris... antar att jag återkommer med mer frågor ????.

EDB skrev:

Det blev lite socker i trots allt (5% av mängden malten). Jag behövde få upp styrkan lite och jag var rädd att det skulle bli lite högt FG om jag bara ökade mängden malt. Speciellt som jag använde US-05.

Speciellt? US-05 jäser ut bättre än de flesta jäststammar.

Hmm, blev sent omsider övertalad av en på jobbet att US-05 inte skulle kunna jäsa den till 8,5% och samtidigt ge ett lågt FG på bara malt. Han hade något program som han fibblade med för att komma fram till det. Var något med förjäsningsgrad.

Hade det gått är det ju irriterande eftersom jag helst hade kört på bara malt som jag tänkte från början. Dock får jag ju i sådana fall en anledning att brygga en till och det är bra!

EDB skrev:

Hmm, blev sent omsider övertalad av en på jobbet att US-05 inte skulle kunna jäsa den till 8,5% och samtidigt ge ett lågt FG på bara malt. Han hade något program som han fibblade med för att komma fram till det. Var något med förjäsningsgrad.

Hade det gått är det ju irriterande eftersom jag helst hade kört på bara malt som jag tänkte från början. Dock får jag ju i sådana fall en anledning att brygga en till och det är bra!

Ett gott råd till dig är att ta den här kollegans uttalanden med en rejäl skopa salt framöver. Här är ett exempel på vad man kan åstadkomma utan socker:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 … l-ipa.html

Ja det verkar onekligen så... tack för trevlig läsning.