Problem med jäsning

Hej!

Är inne på mitt 7:e brygg hittills, kör 20 liters brygg med BIAB.
Har i de tidiga bryggen kört White Labs jäst i såna plaströr som vi har plockat fram ut kylskåpet typ 3 timmar innan de ska ned i jäskärlen, skakat om och sedan tömt i. Och de jäsningarna har funkat perfekt.
Nu dom 3 senaste bryggen så har vi kört på Wyeast påsar med "smacker pack", där har vi dock inte haft samma framgång. Första gången gick bra, då smällde vi packet och den svällde upp rejält inom 1-2 timmar.

De 2 senaste bryggen då gjorde vi samma procedur. Plockade fram jästen ur kylen ungefär 3 timmar innan ska tillföra jästen i jäskärlet, knäckt påsen men de har inte svällt någonting. Vi har hällt i jästen i jäskärlen ändå och hållt tummarna och första gången så började den jäsa men verkar inte ha varit någon bra jäsning, FG vart högre än beräknat så den blev väldigt svag. Jästen verkar inte ha käkat upp sockret tillräckligt.

Senaste brygget gjorde vi häromdagen och den har fortfarande inte börjat jäsa.

Kör ni yeast starter på alla era brygg? Eller vad är erat knep för att få igång en bra jäsning?

Går det att rädda brygget som vi har ståendes nu? Köpa nytt jäst som vi drar igång med en yeast starter och tömmer i? Eller finns det andra knep för att försöka få igång jästen som redan ligger i kärlet?

Sv: Problem med jäsning

Jag smackar min jäst flera dagar innan pitchning för att vara säker på att jag har en aktiv jäst. Sen ser jag till att jästen har +-5C från vörtens temperatur.
Även rör eller den nya förpackningen ser jag till att ha +-5C från vörtens temperatur.

Sv: Problem med jäsning

Smacket i Wyeasts förpackning är inte nödvändigt. Innerpaketet har lite näringsämnen i sig som iof inte skadar, men det betyder inte att jästen inte ska fungera oavsett om paketet sväller eller inte.

Så länge som jästen är relativt fräsch, ölet inte för stort (högt og) och temperaturen inom ramen för jästen (e.g. inte för kallt), ska jäsningen i sig inte vara ett problem.

De flesta kör starters för att vara säker på att tillräckligt med pigg jäst finns. Tanken är att för lite pigg jäst leder till felsmaker. Jäser ska det dock göra. Fastnar jäsningen kan man testa att skaka jäskärlet, men ett för högt fg har mer sannolikt med övrig byggingenjör att göra (mäsktemperaturen brukar vara tjuven).

Således, visst kan ni fått ett måndagsexemplar, men om den förvarats bra låter det osannolikt att det inte vill jäsa. Min tro är att det kommer igång synligt om ett dygn eller så. Ställ det lite varmare och skaka lätt. Nästa gång kan ni med fördel göra en starter för att vara säkra på att ha pigg jäst.