jäsa på fat

tjena. jag och en polare brygger öl nästan varje helg och vid har alltid kolsyra genom att prima på flaska. ger bort väldigt mycket flaskor och börjar bli trött på förklara att det är bottensats i flaskorna, häll försiktigt, ett svep osv osv. har tänkt att beställa några fat för att försöka undvika detta och nu till min fråga. kan man prima ett fat istället för att tvångskolsyra, sedan tappa över på flaska med en mottrycksfyllare (när det jäst ut helt och hållet) och på så vis slippa bottensats? och då bara använda kolsyra som drivgas när man tappar om? hoppas ni förstår vad jag menar:P

Sv: jäsa på fat

Ja det går absolut att göra, man brukar säga att man ska prima lite mindre per liter i fat än i flaska men varför vet jag inte. Men när du väl gått över till far så lär du vilja dricka därifrån istället för från flaska. Att kolsyra fatet med co2-tub istället för sockerlag i fatet ger mindre bottensats även i fatet och renare smaker snabbare. Tvångskolsyrning är inget krångligt så oroa er inte för det.
Jag primar fat ibland när jag gör veteöl just för att få bottensats i fatet

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Sv: jäsa på fat

Och - utan att peka finger om frågan inte rörde det - kolsyra är inte så dyrt heller i mått mätt. Jag skulle därmed rekommendera att inte prima fat utan köra fullt ut med kolsyra. En stor 5l-tank räcker lång tid.