Syrligt veteöl

Jag bryggde en veteöl för ett tag sedan, köre på detta recept, skillnaden va att min spalter select hade 3-4% i alphasyra annars gjorde jag precis som det står. 

http://olrecept.se/bayericher_weisse

Jag  har ny haft den på flaska i 3 veckor och resultatet är sisådär. Den är alldeles för  syrlig. Tycker den  smakar gott första klunkarna men sedan blir syrligheten tjatig....Läst runt och det ska ju vara en syrlighet i ölet....Skulle dock vilja veta var syrligheten kommer ifårn och vad man kan göra nästa gång för att förbättra receptet

(gjorde förövrigt en förkultur innan jäsningen)

Sv: Syrligt veteöl

Skulle kunna vara beroende på ditt bryggvatten, alternativt att du fått en hög utjäsning.
Det bör finnas en maltighet som balanserar syrligheten.
I kommersiella exemplar så är till exempel Weihenstephaner Weisse betydligt maltigare än Erdinger.
Personligen så får jag halsbränna av Erdinger medans Weihenstephaner är mycket rundare i smaken.

Jag tror att den skillnaden beror på bryggvattnet, där jag kan tänka mig att Weihenstephaner använder ett vatten med mer (kalcium)klorid än vad Erdinger har.

Så mitt råd är att du tillsätter kalciumklorid nästa gång du tänker brygga en weissbier.