1 Senast ändrad av MwaTech (2016-05-30 07:44:21)

stout med ahlgrens bilar

hejsan.
ska vara med i en liten lokal tävling och ska göra en stout, dock är reglerna att 2 av ingredienserna har blivit slumpade fram och jag har fått lakrits och ahlgrens bilar, lakrits är inga problem men hur
gör man bäst med ahlgrens bilar ? nån som har haft i det i en öl ?

Planen just nu är att koka dom så de löser upp sig och sen ha i de i secundärjäsningen men jag är fundersam på hur det kommer funka.. är ju en massa annat bös i de som gelatin o poleringsmedel o sånt och det gissar jag
påverkar jäsningen negativt eller försvinner en del om man kokar ?

det jag oroar mig mest för är att gelatinen kommer göra så att det inte blir nån kolsyra i flaskorna sen eftersom det gjort så att det inte följer med nån jäst vid flasking.

har ni några tips på hur man bäst gör då man ska ha i godis ? nån här som har hållt på med att ha i godis i öl och kan komma med lite tips kanske, borde ju va samma för allt godis gissar jag

Sv: stout med ahlgrens bilar

Vet inte hur reglerna är om det ska smaka sega bilar också.
Jag skulle dock ha i dem i mäskningen för att bryta ner eventuell stärkelse så mycket som möjligt.
Men jag har inte någon egen erfarenhet av att ha i godis i öl.
Möjligen kan man göra en tinktur, dvs blanda godis i någon neutral sprit (brännvin/vodka) och låta det stå och dra några dagar för att sedan tillsätta tinkturen (utan gegget som är kvar av bilarna) i det färdiga ölet. Spriten drar ut det mesta av smak o färgämnen.

ja jag håller på o testar med sprit nu för o se hur det blir, de mesta av skiten borde ju vara kvar i kladdet då tycker man, reglerna säger inget om att de ska smaka nåt av de extra ingredienserna men jag gissar att så borde vara fallet.. annar kan ju ju ta en halv bil i koket bara för att ha haft det med, tror inte det är rätt

Det du kallar polermedel är, om jag minns rätt, fett. Fett är som bekant inte önskvärt om man vill ha ett bra skum. Det vore intressant att ta del av ditt resultat.

ska brygga i helgen så få se va resultatet blir, har löst upp 5 påsar bilar i sprit så de e en tjock sirap och de har varit så nån vecka så förhoppningsvis har spriten dödat lite saker ialf, har fixat ett fat så jag kommer tvångskolsyra, ec tappar jag några flaskor o testar om de blir kolsyra trotts bilarna