Mottryckfyllare eller Beer Gun
Jag tänkte fylla flaskor från fat och undra vilken metod som är bäst.
Beer Gun är ju rejält billigare och då kan man ju tro att det inte är lika bra som en mottryckfyllare.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Mottryckfyllare eller Beer Gun
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag tänkte fylla flaskor från fat och undra vilken metod som är bäst.
Beer Gun är ju rejält billigare och då kan man ju tro att det inte är lika bra som en mottryckfyllare.
Beer gun funkar hur bra som helst, fylt ca 200 flaskor nu med en beer gun och det har funkat jätte bra
Om du undrar vilken metod som ger bäst resultat är det mottrycksfyllning. Med Beer gun är det oundvikligt att få kolsyreförluster, går att kompensera med högre kolsyretryck i ölen men risken är att du får mer skum med med kolsyra och då krävs det att du kyler både öl och flaskor för att det ska fungera.
Om du undrar vilken metod som ger bäst resultat är det mottrycksfyllning. Med Beer gun är det oundvikligt att få kolsyreförluster, går att kompensera med högre kolsyretryck i ölen men risken är att du får mer skum med med kolsyra och då krävs det att du kyler både öl och flaskor för att det ska fungera.
Jag anade att det fanns nån hake med tanke på priset ![]()
Då är det bara att leta på en mottrycksfyllare då! Vad det inte du som hade gjort en sån själv som du sålde?
Jodå, det är jag som hittade på en mottrycksfyllare som funkar.
Det finns lite olika varianter av mottrycksfyllare att köpa men Beer gun är inte någon av dom. Det som avgör vilken som skulle passa dig bäst är hur många flaskor och hur ofta du tänker fylla. Är planen att fylla några flaskor då och då för att ge bort funkar en enkel utmärkt, men är planen att flaska allt du brygger finns det inte så många alternativ.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Mottryckfyllare eller Beer Gun