Missat nått i förkulturen

Satte förkultur för första ggn i söndags. Körde i en förpackning  Hefeweizen Ale WLP300 i 1L vatten och  100g spraymalt enligt anvisning.

Gått två dagar nu och det känns inte som det är nått liv i jästen (inget skumm, inte märkbart med bubblor). Frågan är om jag missat nått när jag hällde i jästen. Jag klippte upp och hällde i bara... vissa sorter har ja läst har en "aktivieringskapsel" som man ska krossa...inget jag tänkte på....

Har förövrigt en magnetomrörare och som har varit igång sedan söndags, folie på ekolven så syre kan komma in.

Sv: Missat nått i förkulturen

Aktiveringskapseln behövs inte, så ev. felkälla ligger inte där.

Bara för att vara säker - du kokade 1l vatten med spraymalt och lät det svalna till normal jästtemp - eller hur? (det borde iof finnas tillräckligt mycket socker löst ändå för jäsning, men det skulle kunna vara en felkälla annars).

Hur gammal var jästpaketet - väldigt gammalt och dåligt förvarat skulle kunna innebära att jästen dött av. Halvgammalt och i kylskåp ska ändå ha tillräckligt för att få igång aktivitet.

Hur ser det ut i e-kolven - är det grumligt och ljusare i färg än innan du pytsade i jästen. Hur luktar det? Du kan helt enkelt ha missat jäsningen även om det låter osannolikt.

Mitt tips är att köra någon dag till. Därefter ställa i kylskåp och se om du efter ca 12 timmar får en skiktning där vit jäst ligger på botten och klar till halvklar vätska finns i övrigt. Blir det så, och det inte luktar helt skumt, skulle jag köra på med det. Häll i så fall av vätskan ned till någon cm över det vita, snurra runt allt och pytsa i.

Ibland när jag kör med magnetomröare så syns inget synbart heller, för vissa jäster bildas det mycket bubblor ovanpå ytan, dock kör jag med ett vattenlås så jag ser hur igång jästen är. Det kan bubbla allt ifrån 1-20ggr per sekund när jag kör och det kommer vanligtvis igång efter senast 10 timmar. Jag kör dock med 2.5l kultur.
Prova att ställa in Ekolven i kylen och se om jästen sedimenterar ner.

Gjorde precis som du sa Bo, ställde det i kylen i 12timmar osv osv. Jästen funka finfint, 20L vört i ett 30L jäshink är inte att rekomendera efter denna övning.... svämma över totalt smile aldrig varit med om en sånn intesiv jäsning. Va som tur va beredd på detta och förlängde jäsröret så det bubbla över i ett annat kärl... annars hade det blivit illa

En regel är ju att alltid ha dubbla mängden volym för jäsningen, vissa jäsningar vi haft har till och med jäst mer än detta men det har bara hänt en gång