Bottensats. Igen....

Tjenare!

Jag är ganska ny på byggning och har väl än så länge bryggt 6-7 olika sorters öl. Ölen blir bättre och bättre hela tiden men jag har en grej som jag upplever som ett problem och det är bottensatsen som bildas i flaskan efter kolsyrejäsning.

Om man får med sig lite av bottensatsen ner i glaset så bryr jag mig inte om det enda som det medför är att ölen blir lite grumlig, men jag tycker verkligen att detta påverkar smaken och doften enormt mycket?
Jag anser att den både luktar och smakar lite "kemiskt" när man råkar få med en gnutta bottensats. Detta är något som tillkommer efter kolsyrejäsningen, det är alltså inget som jag märker av innan så grönölet är det inget fel på.
Jästen jag använder är vanlig US-05 och efter att ha läst lite om den så verkar det som att den ska ha en ganska neutral smak som många använder när de brygger amerikanska ale.

Är det någon här inne som upplever samma sak?

Jag använder sockerlag gjort på vanligt strösocker som jag tillsätter i buteljeringskärlet innan det är dags att tappa på flaska. Ca 6g socker på varje liter öl.
Bör jag använda något annat att prima med tex spraymalt eller florsocker, kan det få bort den kemiska smaken på bottensatsen? Ska jag dra ner på mängden socker?

Alternativt, finns det något man kan göra för att få bottensatsen att stelna?

Sv: Bottensats. Igen....

Jästen ger en neutral smak till ölet, själva jästen hur den smakar brukar inte vara med i någpn beskrivning så tillvida man inte ska göra Marmite. Om du lagrar flaskorna kallt en vecka kommer bottensatsen kompaktera sig mot flaskbotten o du kan hälla upp utan att få med den. Du får in snitsen efter ett tag. Häll alltid upp i ett svep och aldrig två ggr. Hur du primar med socker spelar ingen roll, inte ens veteöl med 10g/l ska dra med bottensatsen. Får du en gusher däremot så kommer turbulens inflaskan riva med allt direkt vid öppning.
Jäst i glaset ger en dålig smak för det mesta...

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Använd rörsocker istället för strösocker för primning.
Du kanske behöver bli av med mer av utfällningen i flera led. Låt vörten stå 20 minuter efter nedkylning och slanga ut vörten utan att ta med bottensatsen (håll inte på med saftsil tills du blir tokig). Låt också bottensatsen vara kvar i jäskaret när du primar och tappar på flaska. Den bottensats som hamnar i flaskan efter sekundärjäsning blir då lite mindre.

vi blandar i 1,5 gelantinblad per 10 liter öl i sockerlagen när vi primar, då får man en "kallkrash" i flaskan när man ställer in den i kylen. inte haft problem med kolsyran än så länge heller och får en fast och fin bottesats

Mycket beror på jästen, vissa jäster är kompakta i botten andra är mindre. Du får nog acceptera detta eller köpa cornelius fat och tvångskarbonera med Co2. Värt varenda krona. smile