Grilltändare och metallutfällning

Jag funderar på att använda en grilltändare som komplement till en induktionshäll och undrar om någon vet om tändarna avger något skadligt när man som hamnar i ölet. Jag vet att frågan varit uppe i tidigare trådar men svaren har varit lite svävande. Jag vet också att många använder grilltändare och det verkar ju som att ni har överlevt, men jag frågar ändå om någon har mer än överlevnad som indikation på att det är ofarligt:)

En följdfråga till detta är om någon känner till en doppvärmare på ca 500 W som är avsedd för att värma upp vatten. Jag tänkte då inte på vattenkokarelement eller akvariedoppvärmare.

Sv: Grilltändare och metallutfällning

Oklart om metaller men hade de varit rostfria hade de sett blanka ut och inte den här gråaktiga matta ytan.
Du hittar lämpliga från 12kr och uppåt: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=wa … p;_sacat=0

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Om någon skulle vara intresserad så skrev jag och frågade Backer, som tillverkar elgrilltändare. Såhär ser korrespondensen ut:

Hej Backer

Jag har en fråga som möjligen är lite ovanlig? Tror ni att er elektriska grilltändare (gaffeln, inte skorstenen) kan fälla ut några metaller om man skulle använda den i vatten som en doppvärmare (t.ex. vid ölbryggning)? Jag förstår att ni inte rekommenderar att man använder den som doppvärmare, och att man måste vara noga med att inte handtaget kommer i kontakt med vattnet, och att man skall ha en jordfelsbrytare. Men om man nu skulle ha den i vattnet, skulle nickel eller krom, eller vad det nu finns för ämnen i rostfritt stål, kunna fälla ut?

Hälsning
Jens

Hej Jens,

Tack för ert mail, det är som ni nämner att den är inte lämplig att använda som doppvärmare med risk att handtaget kommer under vätskenivå.
Det är även så att det materialet som slingan är tillverkad av inte är lämplig att i någon form av vätska. Detta då det är låg halt av nickel i materialet, vilket gör att den kommer att rosta sönder väldigt snabbt.
Jag hoppas jag har kunnat ge dig så bra som möjligt, och har ni några andra frågor är ni välkommen att ta kontakt med oss.

Med vänlig hälsning / Best regards

Backer BHV AB | Fabriksgatan 11 | 280 10 Sösdala | www.backer.se

Sen svarade jag såhär, men har inte fått något svar än:

Ok. Tack Stephan. Som jag förstår dig är alltså problemet inte att den kommer att fälla ut metaller, utan att den på sikt kommer att rosta?
Hälsning
Jens

Märkligt med ett rostfritt material som rostar. De verkar ju sälja en massa andra grejer som är rostfria med mer specifik spec, t.ex. 306-stål vilket är standard rostfritt som är helt ok vid ölbryggning (bland annat doppvärmare och avfrostningselement). Frågan är väl vad de kostar...

Jag har köpt denna http://www.ebay.com/itm/Portable-Quick- … xyVLNSuSDg

Den värmer lakvatten bra, men jag har inte vågat stoppa den i vört. rädd att den ska bränna och oro för att den inte alls ska vara rostfri. vad tror ni?

6 Senast ändrad av JoelS (2016-01-18 23:36:33)

Förutsatt att du inte är rädd för utfällning, i ölen snarare än att den skulle rosta, hade jag testat. Se till att inte lyfta upp den över vörtytan när den är på bara, det är där vörten bränner som värst. Gör du bara det tror jag som mest det blir vad jag tror kallas ölsten, en vit eller brun hinna som består av kalk(?) eller liknande. (Innan jag testade hade jag kontrollerat att jorden fungerade, genom att mäta mellan värmeelementet och jordblecket på stickproppen).

Edit: Googlede ölsten, det är tydligen brunt. Så blir det i min gryta. Men, på doppvärmaren (har humles i rostfritt) blir det ungefär som... ja... cafe latte-färg typ, åt det vita hållet.