Vad är skillnaden mellan dessa två?
Vad är skillnaden mer än att dom är kopplade på olika sätt?
Det är väl bara hur dom är kopplade som gör att den ena är 220v och den andra är 380v?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Vad är skillnaden mellan dessa två?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Vad är skillnaden mer än att dom är kopplade på olika sätt?
Det är väl bara hur dom är kopplade som gör att den ena är 220v och den andra är 380v?
Tycker de ser ut att vara kopplade på samma sätt (svårt att se). Om du ser att de är kopplade på olika sätt (det gör inte jag) så stämmer det kanske vad du säger. ![]()
Hursomhelst, den siffra vi kan sätta på varje element som kan rama in dess elektriska egenskaper är det dess resistans R. Lägger vi på en spänning U (220 eller 380) över flyter en ström I genom elementet och det avger en effekt P=U^2/R (från P=UI och U=RI <=> I=U/R). Vid samma resistans (samma element) kommer alltså effekten öka kvadratiskt med spänningen, så att går du från inkoppling fas-nolla till fas-fas kommer effekten öka ungefär x4. Det går också att trixa här: seriekopplar du två element kommer den totala resistansen bli R, utifrån summan av deras resistanser R1 och R2: R = R1 + R2. Parallellkoppling är lite knepigare, men om du har två likadana element (lika resistans, R1 = R2 alltså) och parallellkopplar dem blir den totala resistansen hälften, och effekten dubbleras alltså enligt formeln ovan. Misstänker att det var någon slags omkoppling du var ute efter att göra?
På bilderna är det till synes samma 3-faselement som är d-kopplade (380-400V).
Och om jag tar bort byglarna och matar varje slinga med 230v, blir det 3x2000w då?
Och om jag tar bort byglarna och matar varje slinga med 230v, blir det 3x2000w då?
Hängslen och livrem (eller forum och forum) ![]()
Jag får väl klistra in mitt svar från det andra forat.
Ja, man kan mata varje slinga med 230V, det är det som kallas stjärnkoppling (y-koppling). Jag utgår då ifrån att vi använder tre separata faser. Man kopplar då ena änden på respektive slinga till varsin fas och den andra änden på slingorna till neutral (nollan). Elementet drar då c:a 9A per fas förutsatt att elementet är specificerat att ge den här här effekten vid den här inkopplingen. Det kan man kontrollera genom att mäta resistansen (motståndet) hos varje slinga. Det skall då vara c:a 25 Ohm per slinga.
Försök inte att mata alla slingorna från en fas. Det finns inga säkringar i ett normalt hem som klarar detta.
Skulle du koppla in elementet d-kopplat skulle det gå på 400V och dra 16A per fas och ge 19200W. Då användes tre faser men inte nollan.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Vad är skillnaden mellan dessa två?