Köra Hop stands med eller utan lock?

Hej, jag hade tänkt göra en Singel hop Amarillo, där jag kör full hop stands. En 30 minuters för IBU runt 90-98 grader. Sedan en för enbart arom (och kanske smak?) i 30 minuter så totalt 60 minuter allt som allt.

Och därför undrar jag om jag skall köra med locket på eller utan. Med locket på kan jag förstå att jag då minskar risken för att skit hamnar i vörten, samt att aromen kanske stannar kvar bättre. Men DMS risken ökar I guess?

Utan (som jag vanligtvis kör) så minskar risken för DMS men däremot ökar risken för att skit hamnar i vörten, samt att en del av aromen kanske smiter?

Tacksam för svar!

Sv: Köra Hop stands med eller utan lock?

Hur länge planerar du på att koka innan och vilken malt kommer du använda dig av?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Pale ale, Victory samt crystal och lite vetemalt. 90 minuters kok.

För DMS:ens skull tror jag du kommer undan med 60 min-kok oavsett malttyp. Utöver det har pale ale-malt har låg tendens att ge DMS-problem (till skillnad från pilsnermalt). Jag har inte testat med locket på själv, men har gjort research som pekat på att lock inte skall ge några DMS-problem. DMS-problem är förstås relativt: DMS finns alltid där, men håller man det på någorlunda hyffsade nivåer går det inte att känna smaken av det. Vörten är så varm under så lång tid att det mesta i luften som kan tänkas trilla i dör, därför försvinner ju även lite det argumentet också.

Jag hade mer tittat på andra begränsande faktorer. Har du en vörtkylare som gör att lock inte funkar? Hur hade du tänkt röra om, har du en pump för automatisk whilrpool? Om du tänker röra om med slev går ju förstås locket bort.

"Sedan en för enbart arom (och kanske smak?)" ett hop stand ger mer smak, medan torrhumling ger mer arom. Om vi jämför metoderna förstås. I sig kan du räkna med både smak och arom från båda metoderna. (Låter ju lite som att den ena skulle utesluta den andra, men tvärtom komplementerar de varandra väl.)

Du kan nog sätta på locket om du kokar 90 min innan, räcker säkert med 60 min också.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.